Annons:

Sådan blev flyindustrien ændret af pandemien

Da flyindustrien kom ud af pandemien, er det klart, at der har været strukturelle ændringer. Det handler om flyselskabernes forhandlingsstyrke, flyselskabernes konsolidering og presset på forsyningskæden.

“I juni 2022 tegnede lavprisflyselskaber sig for 45 procent af alle flyvninger i Europa”

En undersøgelse blandt lufthavnsorganisationen ACI Europes medlemmer viser nogle af de ændringer, der er sket fra 2019 og frem:

Lavprisselskaber (LCC) tegner sig for en stigende andel af flyvninger. I juni 2022 tegnede lavprisselskaber sig for 37 procent af alle flyvninger til, fra eller inden for Europa og 45 procent af alle flyvninger inden for Europa; det er omkring 5 procentpoint højere end deres andel i 2019 før pandemien.

De fem største flyselskaber efter kapacitet har hvert år en stigende andel af flysæder, hvilket øger disse flyselskabers magt.

Mange ruter ændrede sig efter 2019. I 2021 eksisterede ikke over 35 procent af de ruter, som flyselskaber fløj til, fra og inden for Europa i 2019. Disse ruteændringer er hovedsageligt drevet af LCC’er; I 2022 eksisterede 941 ruter, som Ryanair fløj i 2019, ikke.

Flyselskaber arbejder med kortere planlægningshorisonter, end det var tilfældet før pandemien. Det betyder, at de er mere fleksible i omstillingskapacitet. Som følge heraf forhandler flyselskaberne også hårdere om rabatter. Fritidsrejsende udgør en stadig større del af de rejsende. Det øger konkurrencepresset på flyselskaberne og dermed lufthavnene, da fritidsrejsende er mere følsomme over for prisændringer. Med andre ord, når flypriserne stiger, flytter fritidsrejsende til billigere destinationer, kører i stedet for at flyve eller bliver hjemme.

“Omkring 275 millioner mennesker forventes at rejse mellem 25. maj og 4. september”

Bloomberg har talt med eksperter om ændringerne set i 2023 og ser nogle fænomener, omend opdaget baseret på udviklingen i USA:

Et sammenløb af post-pandemiske kræfter betyder, at flyvning sandsynligvis vil være overfyldt og dyrt i det mindste resten af ​​dette år. Omkring 275 millioner mennesker forventes at rejse mellem 25. maj og 4. september, ifølge TD Cowen. Det er 7,4 procent højere end i 2019 og 19 procent højere end sidste år.

1. Hvordan ser priserne ud denne sommer, og hvor flyver folk hen?

Internationale markeder er varme denne sommer, især overalt i Europa, da det er den første travle rejsesæson, siden mange lande har lempet vaccinationskravene og karantænerne, og den første siden WHO ophævede sin globale sundhedskrise. Som følge heraf afsætter flyselskaberne mere kapacitet til internationale ruter, end de gjorde sidste sommer. Priserne fra USA til Europa er de højeste, de har været i mere end fem år, ifølge rejsebookingsappen Hopper. Billetter koster i gennemsnit $1.167 tur/retur sammenlignet med $850 sidste år og $861 i 2019.

Hvis du endnu ikke har bestilt en europarejse, kan du have svært ved at finde en plads. Delta Air Lines CEO Ed Bastian sagde i sidste måned, at 75 procent af dets internationale sæder var reserveret til sommeren.

2.Hvorfor afskrækker højere priser og truslen om recession ikke de rejsende?

Denne gang er anderledes på grund af indestængt efterspørgsel blandt dem, der blev i det meste af de seneste tre år. Brancheledere siger, at forbrugerne bevæger sig væk fra at bruge på produkter under pandemien og nu ønsker at bruge på oplevelser. De ser ud til at være villige til at købe de høje priser, især for rejser til udlandet. Fleksibilitet i arbejdsplaner og evnen til at kombinere arbejde og fritidsrejser øger også efterspørgslen. American Airlines Group siger, at 35 procent af dets volumen i første kvartal kom fra rejsende, der tog på blandede rejser, sammenlignet med 30 procent, der kun tog på forretningsrejser. En kategori, der ikke er kommet sig, er forretningsrejser, som forbliver under præpandemiske niveauer.

3. Hvordan blev flypriserne dyre?

Det er mest et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Rejseudgifterne faldt med det halve i 2020, det første år af Covid-pandemien. Som svar tog flyselskaberne fly ud af drift og skærer personalet ned. Nu er efterspørgslen vendt tilbage. Men grundet mangel på højtuddannede arbejdere og for få flyveledere er der færre flyvninger end samme periode før Covid 2019. Disse faktorer giver flyselskaberne mulighed for at hæve priserne, og de har rapporteret rekordindtjening som følge heraf.

4.Hvorfor har flyselskaberne været så langsomme med at genoprette kapaciteten?

Selvom vilkårene for føderal støtte til industrien forbød afskedigelser, tilbød luftfartsselskaberne lukrative førtidspensionspakker og forlængede ferier. Næsten 77.000 mennesker forlod industrien i USA, hvilket reducerede arbejdsstyrken med omkring 18 procent, ifølge Airlines for America, lobbygruppen for amerikanske flyselskaber.

Flyselskaber blev tvunget til at skære ned på deres flyflåder igen i 2022, denne gang på grund af vedvarende pilotmangel og træningsflaskehalse kombineret med rekordhøje jetbrændstofpriser. Nogle flyselskaber har stadig jordforbundne fly forbundet med pilotmangel; American Airlines har for eksempel så mange som 150 regionale jetfly, der er underudnyttede eller ikke flyver.

5.Hvorfor forsinkelser af nye fly og reservedele?

De er en effekt af pandemien. Flyproducenter som Boeing og Airbus kæmper stadig for at få alle de dele, de har brug for. Samme forsyningsmangel betyder også, at flyselskaberne ikke har alle de dele, de skal bruge til vedligeholdelse og reparationer. Boeing CEO Dave Calhoun siger, at disse grænser kan være “i meget lang tid.”

Hvis den høje efterspørgsel fortsætter, vil priserne sandsynligvis forblive høje, fordi flyselskaberne ikke kan tilføje nok kapacitet til at matche den.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.