Annons:

Schiphol Lufthavn: Hvad betyder den forlængede passagerbegrænsning for påskerejserne?

Amsterdams Schiphol Lufthavn vil fortsætte med at begrænse antallet af passagerer i april og maj på grund af personalemangel.

Selvom restriktionerne gradvist vil lette fra slutningen af marts, vil antallet af afgange stadig være begrænset i morgen myldretiden.

Mellem kl. 06.00 og 13.00 hver dag skal flyselskaberne have fem procent færre sæder – hvilket betyder omkring 5.000 færre passagerer om dagen.

De nye regler gælder fra april til midten af maj, også over forårsskoleferien i Holland. Restriktionerne har til formål at mindske risikoen for lange køer ved check-in, sikkerhed og paskontrol.

Hvordan vil Schiphols passagerbegrænsninger påvirke påskerejserne?

Selvom Schiphols passagerbegrænsninger fortsætter, er udsigterne lysere end sidste vinter, hvor de lå på næsten 20 pct.

Det gennemsnitlige antal daglige afgående passagerer vil stige med 65 procent fra 40.000 i vinterperioden 2022 til 66.000 i løbet af denne majferie. På spidsbelastningsdage kan den nå op på 70.000.

Dette tal er 14 procent højere end maj 2022 (58.000 passagerer i gennemsnit) og lige under 2019-tallene, hvor gennemsnitligt 72.000 passagerer afrejste fra lufthavnen hver dag.

Det hollandske flyselskab KLM har sagt, at det ikke vil aflyse nogen flyvninger som følge af begrænsningerne, selvom det bliver nødt til at sælge lidt færre billetter.

Hvorfor begrænser Schiphol Lufthavn antallet af passagerer?
Schiphol håndhæver brænsningen for at sikre, at passagertallet ikke overvælder lufthavnen. Som mange andre har den stået over for personalemangel i kølvandet på pandemien. Dette blev yderligere forværret af strejker over løn og vilkår i foråret og sommeren sidste år.

“2022 vil gå ned som et dårligt kapitel i vores egne historiebøger,” sagde lufthavnens midlertidige administrerende direktør Ruud Sondag, da han udgav Schiphol Groups årsrapport, som afslørede enorme økonomiske tab for 2022. “Men det er også et kapitel, vi ikke vil glemme, så alle de nye kapitler, vi skriver, bliver bedre,” fortsatte han.

Mangel på Schiphols sikkerhed og bagagehåndteringskapacitet førte til timelange køer, hvilket forårsagede mistede og aflyste flyvninger sidste sommer. Dette fik Schiphol til at indføre begrænsninger på passagertallet for at lette kaosset.

“Aldrig før i Schiphols historie har vi skuffet så mange rejsende og flyselskaber som i 2022,” sagde Sondag.

Gruppen har lovet at forbedre arbejdsvilkår og lønninger for at skabe en gladere og mere bæredygtig arbejdsstyrke.

/EuronewsTravel/

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.