Annons:

Dit ansigt kan blive dit boardingkort

"Ifølge Iberia behøver rejsende kun at registrere sig én gang. Den samme biometriske profil kan så knyttes til nye, fremtidige boardingkort"

Rejsende, der opfylder visse krav, kan nu håndteres med biometrisk teknologi på flyvninger i det spanske flyselskabs hjemland. I løbet af april måned kunne kunder, der gik ombord på fly mellem Barcelona og Madrid, vælge at blive håndteret ved hjælp af ansigtsgenkendelse.

Teknologien er indtil videre blevet rullet ud ved én gate på Barcelona-El Prat og ved seks gates på Madrid-Barajas, og betyder, at der ikke skal vises fysiske dokumenter ved sikkerhedsvagten eller til boarding.

Indtil videre tilbydes tjenesten til rejsende over 18 år, som enten har et ID-dokument udstedt af de spanske myndigheder eller et EU-pas med biometriske data og en mobil, der er kompatibel med iOS.

 

Voksne medlemmer af loyalitetsprogrammet Iberia kan også bruge tjenesten, så længe de registrerer en særlig profil i Iberia-appen før afgang eller på en automat i lufthavnen. Profilen skal indeholde persondata og enten et foto af ID-dokumentet, scanning af ID-dokumentets biometriske chip eller en selfie taget med en mobiltelefon. Den biometriske profil knyttes derefter til boardingkortet ved check-in.

Ifølge Iberia skal rejsende kun registrere sig én gang. Den samme biometriske profil kan så knyttes til nye, fremtidige boardingkort.

Iberia meddeler, at rejsende, der vælger at bruge ansigtsgenkendelse i stedet for fysiske dokumenter, ikke vil modtage andre fordele, såsom prioriteret boarding. Det er heller ikke et must på gaderne, hvor det udbydes, men op til hver enkelt rejsende.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.