Hændelsen fandt sted, da et Nouvelair-fly fra Tunis under vanskelige vejrforhold med tåge og regn ved et uheld landede på den forkerte landingsbane – lige der, hvor et EasyJet-fly allerede taxiede til start. Ifølge vidner passerede de to Airbus A320’ere kun tre meter fra hinanden, før Nouvelair-piloten hurtigt opnåede højde og undgik en kollision.
Lufthavnens parallelle landingsbaner, som ligger meget tæt på hinanden, menes at have bidraget til forvekslingen. Hændelsen har ført til kritik af lufthavnens procedurer, især valget af visuel indflyvning frem for instrumentlanding (ILS), som anses for at være sikrere, men kan forårsage støjproblemer for nærliggende boligområder.
Både BEA og franske anklagere har iværksat undersøgelser for at fastslå, hvordan nær-ulykken kunne ske, og for at sikre, at lignende situationer kan undgås i fremtiden. Ingen kom til skade i hændelsen, men den betragtes som en af de mest alvorlige nær-ulykker i europæisk civil luftfart i de senere år.