Mens mænd oftere er på farten, viser tallene, at kvinder i højere grad prioriterer komfort, tryghed og klimavenlige valg. Undersøgelsen peger også på interessante forskelle i planlægning, sundhedsprioriteringer og brugen af “bleisure” – kombinationen af business og leisure.
Mænd rejser mere – kvinder rejser mere klimabevidst
Data viser, at erhvervsrejser er domineret af mandlige forretningsrejsende: 47 pct af de udspurgte mænd tager på forretningsrejse mindst én gang om måneden, sammenlignet med 32 pct af kvinderne. Men kvinderne skiller sig ud på flere andre parametre – blandt andet deres valg af transportmiddel.
Hele 58 pct af kvinderne rejser med tog, mod kun 42 pct af mændene. Flyrejser er markant mere populære blandt mænd (74 pct), mens kun 26 pct af kvinderne vælger flyet som deres primære transportform. Tallene antyder, at kvinder i højere grad tager hensyn til både klima og rejsekomfort, når de planlægger deres tur.
Denne tendens understøttes yderligere af kvinders planlægningsvaner. Undersøgelsen viser, at kvinder generelt er bedre til at planlægge i god tid – langt størstedelen booker deres forretningsrejse mindst to uger i forvejen, hvilket kan bidrage til mere effektive og stressfri rejser.
På trods af en øget global fokus på bæredygtighed, viser analysen dog, at under 5 pct af både mænd og kvinder angiver miljøpåvirkningen som den vigtigste faktor, når de vælger transportmiddel til forretningsrejser.
Bleisure er populært blandt kvinder
Kvinder er ikke kun mere klimabevidste og strukturerede i deres planlægning – de formår også i højere grad at få mere ud af deres rejser. Ifølge analysen er kvinder oftere end mænd tilbøjelige til at kombinere erhvervsrejser med fritid, også kaldet “bleisure”.
Denne fleksible rejseform giver medarbejderne mulighed for at forlænge en forretningsrejse med privat tid. Undersøgelsen viser desuden, at 32 pct af kvinderne foretrækker at spise på hotellet frem for at søge ud i byen – væsentligt flere end de 21 pct af mændene, der vælger samme løsning.
Tryghed og sundhed prioriteres forskelligt
Kvinders rejsevaner er i højere grad præget af et behov for tryghed og velvære. Hele 31 pct af de kvindelige respondenter har følt sig sårbare på en forretningsrejse – en markant kontrast til blot 4 pct af mændene.
Samtidig afslører analysen, at sundhed og fysisk aktivitet ikke vægtes ens mellem kønnene. Mere end dobbelt så mange mænd som kvinder svarer, at de ikke finder det vigtigt at holde sig aktive og sunde under forretningsrejser.
FCM Travel: Indsigt skal drive forandring
– De her indsigter er vigtige, fordi de peger på, hvordan rejsepolitikker kan tilpasses forskellige behov og adfærd. Hvis vi vil sikre trygge, effektive og bæredygtige forretningsrejser, er det nødvendigt at forstå, hvad der motiverer og bekymrer de rejsende – uanset køn, siger Bodil Månsson, Managing Director FCM Travel Nordics.
– Vi hjælper virksomheder til at bruge data som dette aktivt. Det handler ikke om at skabe særbehandling, men om at tilbyde fleksible og inkluderende løsninger, der afspejler medarbejdernes reelle behov. Det vil i sidste ende skabe mere tilfredse rejsende og bedre resultater for både mennesker og bundlinje, tilføjer hun.
Om analysen
Undersøgelsen er gennemført af FCM Travel i marts 2025 og omfatter svar fra 450 erhvervsrejsende i de nordiske lande.