Annons:

Det russiske Tobol-våbensystem er udpeget som årsagen til GPS-forstyrrelserne over Østersøen

Flere og flere flyvninger over Østersøen bliver påvirket af forstyrrelser i GPS-navigationsprogrammet. Forklaringen er ifølge TV2 i russisk Kaliningrad og består af et våbensystem, der beskrives som tophemmeligt, oplyser DN. "Dette repræsenterer en potentiel sikkerhedsrisiko for fly," fastslår EU's luftfartssikkerhedsmyndighed Easa.

I de seneste måneder har Easa oplevet et øget antal afbrydelser af satellitnavigationssystemer. Planer har måttet omdirigeres, og der er dukket forkerte advarsler op på skærmene. Luftfartsindustrien er afhængig af teknologien til blandt andet navigations-, overvågnings- og varslingssystemer. Uden dem kan du ved et uheld flyve ind i forbudt luftrum eller fejlbedømme brændstofforbruget.

– Forstyrrelser er blevet meget hyppigere siden 2022 i vores nærområde. Og i nogle dele er det et eller andet normalt billede, at vi er eksponeret en del af dagen, siger Petter Eklund, ansvarlig for det øvre luftrum i Luftfartstilsynet.

Et anlæg i den russiske eksklave Kaliningrad, med sendermaster i cirka 30 meter høje, står bag de hyppige forstyrrelser i GPS-signaler over Østersøen, som frem for alt påvirker lufttrafikken i regionen. Det hævder TV2 i en undersøgelse.

Problemet som piloter oplever er, at de enten mister eller modtager vildledende GPS-signaler (se grafik nederst i artiklen). For nylig besluttede det finske flyselskab Finnair at aflyse alle sine flyvninger til estiske Tartu indtil 31. maj. Årsagen var, at der blev oplevet forstyrrelser i GPS-systemet i luftrummet over Østersøen, som tvang flyene til at vende tilbage til Helsinki to dage i træk. Som regel har piloter flere hjælpemidler end blot GPS til at navigere, men lufthavnen i Tartu har GPS som eneste system til starter og landinger.

Finnair-flyet er et af en række flyvninger, der er styrtet ned over Østersøen. The Telegraph skriver for eksempel, at tusindvis af britiske fly er blevet ramt. En højprofileret sag i foråret opstod den 14. marts, da et fly med den britiske forsvarsminister Grant Shapps var fastklemt i 30 minutter, da Shapps fløj hjem fra Gdansk, Polen.

TV2 har med hjælp fra analytiker Markus Jonsson set på, hvor flyvningerne var, da de blev udsat for jamming. En stor del af tilfældene er sket i den sydlige Østersø, men også over det sydøstlige Sverige og store dele af Polen og de baltiske lande. Ifølge TV2 og Jonsson står det klart, at interferenssignalerne sendes ud fra to steder, et i Kaliningrad og et nær Sankt Petersborg.

Ifølge TV2 kan det dreje sig om Tobol-våbensystemet, som kaldes “tophemmeligt”. Selv den estiske militæranalytiker Erik Kannike, der analyserer data for det ukrainske militær, mener, at det er Tobol.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.