Annons:

DBTA sætter fokus på ”Duty of Care” for de rejsende

Som en konsekvens af Corona-pandemien har de rejsende, efter at de har genoptaget forretningsrejserne, fået endnu mere fokus på deres velbefindende og sikkerhed ifm. rejsen. Derfor afholdt DBTA et medlemsmøde, i Odense Congress Center, med fokus på netop de rejsendes sikkerhed og velbefindende, som et væsentligt element i virksomhedernes ”Duty of Care” program.

Programmet tog udgangspunkt i ISO 31030 som er en Certificering, af en virksomheds Travel Risk Management program.

Per Markussen fra Travel News præsenterede en frisk analyse fra BTN, der viser at 55% af de rejsende, føler at deres virksomhed ikke tager deres velbefindende alvorligt nok. Og kun 25% af de adspurgte svarede at de regelmæssigt modtager information fra deres organisation angående sikkerhed og velbefindende ifm. rejser. Strukturen i en ISO31030 certificering blev gennemgået og forskellige tips blev delt mellem deltagerne.

De såkaldte Bleisure-rejser, hvor forretnings- og privatrejser sammenblandes, blev også behandlet på mødet. Her viste rundbordssamtalerne, at det er et noget ”grumset” område mht. sikkerhed og rejsepolitik.

Falck Global Assistance gav en præsentation af hvilke funktioner der er til rådighed for de rejsende, hvis ulykken skulle indtræffe. De gennemgik også hvilke forholdsregler, man som organisation og rejsende, skal træffe inden rejsen påbegyndes. Det er f.eks. vigtigt at den rejsendes fysiske og psykiske tilstand er afklaret inden rejsen.

Safeture viste deres App, som kan benyttes af de rejsende og som giver de nødvendige oplysninger og data, der behøves før og under rejsen.

Der er nogle meget komplekse regler vedr. sikring af arbejdsvilkår m.m. indenfor EU bl.a. forordning A1, som blev gennemgået af Helle Jacobsen fra CIBT.

Den spændende dag blev afrundet af Guardian-srm, der viste hvordan og hvorfor en 360 graders Risk Assesment analyse er nødvendig for virksomheder med rejsende medarbejdere. I tillæg fortalte Norman Kristiansen og Emilie Toppenberg om hvordan Guardian-srm havde hjulpet virksomheder med at evakuere deres medarbejdere fra Ukraine efter at krigen var brudt ud.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.