Annons:

Norwegian-passagerer får medhold i klager om håndbagegebyr

Transportklagenævnet i Norge har givet seks Norwegian-passagerer medhold, efter at flyselskabet opkrævede dem, fordi de mente, at deres bagage var for tung eller for stor.

Norwegian har skrevet et gebyr på mellem 650 og 750 norske kroner til passagerer, der har medbragt håndbagage, som er over flyselskabets vægt- eller størrelsesgrænse ombord på fly.

Den 19. december godkendte Transportklagenævnet seks passagerer i deres klager over gebyrerne. Årsagen er, at nævnet mener, at flyselskabet ikke har været i stand til at bevise, at bagagen faktisk var over den tilladte størrelse eller vægt for de seks passagerer. Det er selskabet, der har bevisbyrden for, at gebyret er korrekt pålagt, mener Transportklagenævnet.

Derfor skal Norwegian nu tilbagebetale gebyrerne

Gad ikke at veje bagagen
I et af tilfældene rejste en passager fra Oslo lufthavn til Chania på Kreta. Ved boarding i Oslo Lufthavn pegede en af ​​medarbejderne på passagerens håndbagage og hævdede, at den vejede for meget. Passageren havde selv vejet kufferten, før hun forlod hjemmet og forklarede, at den vejede under ti kilo, hvilket var grænsen for vægt. Ifølge passageren vejede de ansatte ikke bagagen og opkrævede et gebyr på 750 norske kroner.

Da klageren ankom til Chania, bad hun personalet ved indtjekningsskranken om at veje kufferten. Den vejede 6,8 kilo.

Norwegian har brug for tid
Det var Flysmart24, der først omtalte sagen.

– Disse sager kom ind kun få dage før jul. Vi har brug for nogen tid til at vurdere hver enkelt sag individuelt, inden vi træffer en beslutning om, hvad vi skal gøre videre, fortæller talsmand Astrid Mannion-Gibson fra Norwegian til hjemmesiden.

Norwegian indrømmede i efteråret, at de har håndhævet reglerne for vægt og størrelse for håndbagage for strengt, efter at flere passagerer reagerede på de gebyrer, de blev opkrævet.

Kommentarer är stängda.

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.