Annons:

GBTA: Vesteuropa forventer ‘skarpt’ opsving i rejseforbruget

Forretningsrejser i det vestlige Europa forventes at se et af de "skarpeste opsving" i verden og vende tilbage til forbrugsniveauer før Covid i 2026, ifølge en undersøgelse fra Global Business Travel Association.

Europa var den eneste region, der oplevede et fald i udgifterne til erhvervsrejser i både 2020 og 2021, da Covid-19-krisen ramte sektoren hårdt.

Men GBTA i sin Business Travel Index Outlook-rapport viser, at kontinentet nu “gør op med det tabte terræn” og forventes at være det hurtigst voksende marked for forretningsrejser i 2023, hvor udgifterne forventes at stige med 25,3 procent år over år.

Catherine Logan, GBTAs regionale vicepræsident, EMEA og APAC, sagde, at fjernelsen af grænserestriktioner i 2022 havde ført til en “stigning i udgifterne til forretningsrejser i hele regionen”, hvor udgifterne er steget med anslået 61,7 procent sammenlignet med 2021.

“Europa genvandt terræn i 2022 og forventes nu at blive det hurtigst voksende marked for forretningsrejser i 2023,” tilføjede Logan. “På trods af denne positive start på året er der forsigtighed, da usikkerheden fortsætter på grund af stigende inflation og økonomisk krise, der alle truer med at stoppe fremskridtet, når vi bevæger os længere ind i 2023.”

I Vesteuropa steg udgifterne til forretningsrejser i 2022 med 23 procent år over år til at nå 194 milliarder dollars, hvilket repræsenterede 58 procent af regionens årlige udgifter før Covid. Forretningsrejser i det “nye” Europa, som omfatter lande i Central- og Østeuropa, steg med 53 procent til at nå op på 30,8 milliarder dollar sidste år.

Europa er fortsat den tredjestørste region i verden for forretningsrejseudgifter med 20 procent af det samlede antal, selvom denne andel er 7 procentpoint lavere end i 2019. Seks lande – Tyskland, Frankrig, Storbritannien, Italien, Spanien og Holland – stod for 65 procent af erhvervsrejseudgifterne i regionen sidste år.

GBTA’s analyse viser, at nogle industrier er kommet sig hurtigere end andre, idet produktionen overgår det overordnede niveau for genopretning af erhvervsrejser. Omvendt vender information og kommunikation, offentlig administration samt finans og forsikring tilbage i en langsommere gennemsnitshastighed.

Tallene illustrerer også, hvordan forskellen i udgifter mellem Europas to største markeder, Tyskland og Storbritannien, voksede i løbet af det seneste årti. I 2013 var Tysklands rejseudgifter 23 procent højere end i Storbritannien, men denne forskel steg til en forskel på 31 procent i 2017 og steg yderligere til 33 procent i 2022.

Publiseret af BTN Europe.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.