Annons:

Flere gastroturister vælger Danmark

Fra 2017 til 2022 steg antallet af udenlandske gastroturister i Danmark med 49 pct. til 1,9 mio. Det skriver VisitDenmark i en pressemeddelelse

Flere end hver tredje udenlandske turist er nu en gastroturist, og der er sket en markant stigning af antallet af gastroturister uden for storbyerne. Det viser VisitDenmarks seneste målinger.

Gastroturismen handler i endnu højere grad om de turister, hvor fx det at spise ude er så stor en del af ferieoplevelsen, at det er en af flere gode grunde til at vælge Danmark som feriedestination. Dem er der mange af, og de er blevet mange flere i de seneste fem år, viser en endnu ikke offentliggjort rapport fra VisitDenmark, baseret på Turistundersøgelsen 2022.

Mange flere gastroturister

I 2017 var der 1,3 mio. udenlandske gastroturister på besøg i Danmark. I 2022 var det antal steget med hele 49 pct. til 1,9 mio., og de udgjorde flere end hver tredje udenlandske turist, nemlig 36 pct. Det viser VisitDenmarks seneste målinger fra en endnu ikke offentliggjort rapport om gastroturisme.

Traditionelt vurderes gastroturisterne som attraktive turister med et højt døgnforbrug. De vil gerne hertil igen, og de er godt tilfredse med deres ferie i Danmark. De scorer samtidig højt som ambassadører for Danmark, fordi de gerne anbefaler Danmark som rejsedestination.

Betydning for Danmarks image som gastrodestination

Antallet af stjernerestauranter i MICHELIN Guide Nordic Countries har betydning for Danmarks ry i udlandet, og derfor er de vigtige for dansk turisme.
”Vi danskere er stolte over, hvad de danske kokke kan præstere, men vi skal også huske at anerkende dem for at løfte Danmarks gastronomiske image i udlandet. Deres indsats og Michelins stjerner har utvivlsomt stor betydning for Danmarks generelle image som gastrodestination og dermed for turisternes valg af destination. Selvom man måske ikke planlægger at spise på en toprestaurant, har stjernekokkenes ry betydning for den generelle opfattelse af madoplevelser i Danmark og dermed for muligheden for at få en rigtig god ferie, siger kommunikationschef Anders Rosbo fra VisitDenmark.

Storbyferie med madoplevelser

Ifølge VisitDenmarks nye målinger er andelen af gastroturister fortsat større i de danske storbyer end i resten af landet i 2022. Der er sket en stigning i andelen af gastroturister i storbyerne fra 37 pct. i 2017 til hele 41 pct. 2022.

Største stigning uden for storbyerne

Men især er der kommet mange flere udenlandske gastroturister til ude i landet siden 2017, hvor VisitDenmark sidst målte på antallet af gastroturister.

Den generelle stigning i antallet af udenlandske kyst- og naturturister manifesterer sig også i en stigning i antallet af udenlandske gastroturister. Men stigningen er ikke bare en afspejlning af den generelle stigning, for andelen af gastroturister i 2022 er markant højere end i 2017. Her var andelen af gastroturister således 22 pct., altså to ud af fem udenlandske kystturister var gastroturister. I 2022 er andelen steget til 34 pct., svarende til at hver tredje udenlandske kystturist nu er en gastroturist. I alt er der kommet hele 574.000 flere af dem i 2022, sammenlignet med 2017.

Stærk udvikling

”Det er en glædelig og væsentlig udvikling, at der er kommet så mange flere gastroturister i kyst- og naturturismen. Siden 2017 har vi sagt, at hver tredje udenlandske turist havde madoplevelser som en grund til at vælge Danmark. Men i 2017 var det klart storbyerne, som trak landsgennemsnittet op til dengang 28 pct. Når når vi nu siger, at hver tredje udenlandske turist er en gastroturist, gælder det hele landet. Det siger meget om den udvikling, som både den danske kystturisme og den danske restaurantscene har været igennem,” siger Anders Rosbo.

Først i 2016 mente Michelin Guiden at der var basis for at vurdere restauranter uden for storbyerne. Det gav stjerne til Henne, Præstø og Bornholm, men siden er der etableret flere toprestauranter over hele landet, og i 2022 var der stjerner til både Hørve, Vejle, Nykøbing Sjælland, Sønderborg, Fredericia, Henne Præstø og Bornholm,

”Det har hele tiden været et mål for VisitDenmark at få fortalt, at der er masser af madoplevelser og gastronomi også uden for storbyerne. Derfor har det været fantastisk at følge udviklingen fra nul til flere stjernerestauranter i kyst- og naturturismen. Vi håber på endnu flere flotte resultater ved uddelingen i år, og vil fortsat bruge historierne om de danske madoplevelser i vores internationale markedsføring af Danmark, siger Anders Rosbo.

Især nordmændene går efter maden

Ifølge de nye målinger er det især nordmænd, tyskere og briter, der har madoplevelser i Danmark som en god grund til at vælge ferie i Danmark.

Tæt på halvdelen (45%) af nordmændene svarer, at de i høj eller afgørende grad har haft madoplevelser som en årsag til at rejse til Danmark, og det samme gælder for 38 pct. af tyskerne og briterne. Da VisitDenmark målte på samme parameter i 2017, var det 38 pct. nordmænd og kun 21 pct. af tyskerne, der dengang svarede, at madoplevelser i Danmark havde haft stor eller afgørende betydning.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.