Annons:

To års underskud i CPH på knap DKK 1,5 milliard er vendt til mindre overskud

Københavns Lufthavn kan for første gang siden 2020 fremvise et overskud i tredje kvartal på DKK 234 millioner før skat og dermed et samlet overskud i årets første ni måneder på DKK 221 millioner. Den opbyggede milliardgæld grundet COVID-19 er dog fortsat en udfordring for ambitionen om at investere i fremtiden.

Med 16 millioner passagerer, 275 ruter at vælge imellem og et overskud før skat i årets første ni måneder på DKK 221 millioner, er Københavns Lufthavn på vej ud af den værste krise i nyere tid. Skriver de i en pressemeddelelse.

”Selvom energikrise, krig, inflation og risiko for COVID-19 varianter skaber fornyet usikkerhed, er det forventningen at årets regnskab samlet ender i et plus på DKK 125-225 millioner. Så det ser ud til at lysne for luftfarten trods mange, mørke skyer i horisonten. Det går bedre – men vi er bestemt ikke i mål endnu,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye.

Tredje kvartal endte med et overskud før skat på DKK 234 millioner, en forbedring i forhold til DKK 159 millioner i andet kvartal og markant bedre end årets første tre måneder, der gav et underskud på DKK 171 millioner.

”I de to første, ekstremt udfordrende kriseår akkumulerede vi et underskud før skat på lige knap DKK 1,5 milliard. Set i det lys er kvartalsregnskabet og årets første ni måneders samlede overskud på DKK 221 millioner tilfredsstillende,” siger Thomas Woldbye.

Omsætningen landede i tredje kvartal på DKK 1.071 millioner – en forbedring på 71% i forhold til samme periode i 2021. Samlet blev omsætningen i årets første ni måneder DKK 2.621 millioner. Det er dog stadig 21% mindre end 2019, det sidste normale år før COVID‐19 pandemien.

Gælden skal betales tilbage
Under de første to års krise blev der lånt DKK 2,2 milliarder for at holde lufthavnen i drift og foretage de nødvendige investeringer.

”Gælden skal betales tilbage, samtidig med vi meget gerne skulle være i stand til at investere i fremtidens bæredygtige lufthavn og fastholde positionen som Nordeuropæisk knudepunkt for flytrafik. Det er en meget stor udfordring,” siger Thomas Woldbye.

Han understreger, at Københavns Lufthavn fortsat skal have konkurrencedygtige priser.

”Men det er svært at se, hvordan vi skal undgå at blive dyrere med de store omkostningsstigninger vi ser, hvis vi samtidig skal kunne investere og betale gælden tilbage,” siger Thomas Woldbye.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.