Annons:

Skal udvikle infrastruktur for brint i lufthavne

Avinor og SAS har indgået en samarbejdsaftale med den globale flyproducent Airbus om at udvikle infrastruktur til brint i norske lufthavne.

Med denne aftale positionerer Norge og Sverige sig til at være tidligt i dette løb. Aftalen omfatter også Avinors svenske modpart, Swedavia, og det svenske energiselskab Vattenfall om lignende udvikling i svenske lufthavne.

Samarbejdet skal bidrage til viden og forståelse for, hvordan brintfly fungerer, hvordan infrastrukturen i lufthavnene skal indrettes, og hvordan hele værdikæden skal bygges op til den operationelle drift, herunder forsyningsledninger til brændstof. Ydermere skal samarbejdet være med til at identificere, hvilke norske lufthavne, der skal forberedes til brintfly, samt behov relateret til de regulatoriske rammer.

Norge og Sverige kan være foregangslande for brintfly
Det er første gang, en forundersøgelse af denne type dækker to lande og mere end 50 lufthavne. Det afspejler partnernes fælles ambition om at komme videre på vejen mod målet om netto-nul CO2-emissioner fra luftfarten i 2050. Airbus har et erklæret mål om at have det første brintfly i kommerciel drift i 2035

– Brint opstår som en central energibærer i fremtidens fossilfri luftfart. Som ejer og operatør af 43 lufthavne over hele Norge har Avinor arbejdet med bæredygtighed i mange år allerede, og har taget en position som en drivkraft og facilitator for den grønne omstilling af norsk luftfart. Vores dialog med Airbus om dekarbonisering af luftfart går flere år tilbage, og vi er meget glade for at kunne annoncere dette samarbejde sammen med SAS og vores gode naboer i Sverige. Norge, såvel som Sverige, er godt positioneret til at være tidligt på vej i introduktionen af ​​brintdrevne fly. Vi ser frem til at bidrage med vores ekspertise og infrastruktur til at bringe dette vigtige arbejde videre, siger adm. direktør i Avinor, Abraham Foss.

– Verden tager vigtige skridt mod en mere bæredygtig fremtid. Samtidig skal vi i SAS sikre, at fremtidige generationer også kan nyde fordelene ved sømløse globale forbindelser. Ved at samarbejde med nogle af de stærkeste og mest innovative aktører i branchen, tager vi ansvar for at drive overgangen til netto-nul-emissioner. En rejse, der ikke kun er afgørende for SAS, men for hele luftfartsindustrien, siger SAS’ administrerende direktør Anko van der Werff.

– Brint skiller sig ud som en vigtig muliggører for en bæredygtig luftfartsfremtid, siger Guillaume Faury, CEO for Airbus.

– Norge og Sverige er blandt de mest krævende regioner for luftfart og har et stort potentiale for brintproduktion fra vedvarende energikilder. Jeg er meget glad for at indgå i dette samarbejde med partnere, der er fuldt ud forpligtet til at tage væsentlige skridt hen imod en fossilfri luftfart. Det passer perfekt til Airbus’ strategi om at skabe og udvikle økosystemer for brint i de bedst egnede dele af verden, siger Faury.

Brugen af ​​brint som brændstof i fremtidige fly forventes ikke kun at reducere flyemissionerne i luften markant, men kan også hjælpe med at dekarbonisere lufttransportaktiviteter på jorden.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.