Annons:

Storbank vil hjælpe flykunder med refunderinger

”Hvis flyselskabet ikke vil betale, så søg hjælp hos os” melder forbrugerøkonom i storbanken Nordea. SAS og Norwegian topper dansk liste over flyselskaber, der klages mest over på grund af langsom refundering af billetter.

Antallet af flyrejsende, der har ventet i månedsvis på at få refunderet deres billetter for aflyste flyafgange hober sig op, og på trods af politisk pres går det fortsat langsomt for flyselskaberne med at få udbetalt beløbene til kunderne.

Senest har den danske transportminister, Benny Engelbrecht (S), gjort det klart, at hans tålmodighed ”er sluppet op”, og at flyselskaberne nu skal få bragt de mange forhold i orden, uden flere undskyldninger og forsinkelser.

I Sverige har en gruppe passagerer ligefrem bedt fogeden indkassere deres tilgodehavende hos SAS, som undskylder den langsomme sagsbehandling med, at det er et stort administrativt arbejde at komme igennem sagspuklen på mange tusinde refusionsanmodninger fra kunderne.

Men nu er der muligvis hjælp at hente for de mange passagerer. Storbanken Nordea opfordrer nemlig passagererne til at komme til dem, hvis de er kunder i banken, og har betalt deres billetter med et kreditkort.

”Hvis din rejse er aflyst, så har du muligvis ret til at få dine penge tilbage, hvis du har betalt med kreditkort. Det kræver, at man gør indsigelse ved at gå ind på sin banks hjemmeside og udfylde en indsigelsesblanket”, siger bankens forbrugerøkonom, Ann Lehmann Erichsen, til DR Nyheder.

Hun bakkes op af EU-kommissionens forbrugercenter, hvis chef, Lars Arent, siger at man herfra også råder flykunderne til at søge hjælp hos deres bank: ” Den tilbageholdenhed, som vi allesammen har forsøgt at have i den her situation, er ved at løbe ud. Derfor vejleder vi forbrugerne om, at der findes en alternativ vej til at få sine penge tilbage, hvis man har købt flybilletter med et betalingskort. Det er gennem en bankindsigelse – eller charge back, som det bliver kaldt”, siger han.

Charge Back-løsningen kan også benyttes af passagerer, der har betalt deres billetter med et Dankort. Ifølge Nets kan flykunder, der har betalt deres billetter med Dankort nemlig godt gøre indsigelse, hvis de er berettiget til refusion, og ikke har fået deres henvendelse direkte til det pågældende flyselskab færdigbehandlet.

Ifølge en opgørelse over, hvor mange klager der er indgivet over manglende refunderinger hos flyselskaberne i år, topper Ryanair med 389 forbrugerklager, mens SAS er nummer to med 296 klager. Herefter kommer Norwegian med 288 klager og KLM med 238 klager over ubehandlede refusionssager fra flypassagerer.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.