Annons:

“Destination dupes” – en god trend idé, der risikerer at give bagslag

En af årets rejsetrends siges at være "destination dupes", rene look-alikes at besøge i stedet for populære destinationer. Men skuffelsen truer, hvis det markedsføres på den forkerte måde. Af: Linda Iliste

“Storebæltsbroen er muligvis bygget med Golden Gate Bridge i San Francisco som forbillede, men lighederne begynder og slutter der.”

Mod slutningen af ​​2023 var indbakken fyldt med pressemeddelelser om, at “destinationsduper”, dubletter af destinationer, ville blive en af ​​det kommende års hotteste rejsetrends.

Det er ikke noget nyt under solen, men takket være TikTok-brugere vokser det gamle fænomen med at vælge alternative destinationer til en populær destination.

Ifølge kommunikationsbureauet BCW og Hotels.com, der lancerede rejseguiden Dupes of Scandi i midten af ​​november, er der mindst ti steder i Skandinavien, der er “rene dobbeltgængere af andre kendte destinationer”. Visby er Dubrovnik, Ålesund er Venedig og den danske Råbjerg Mile er Sahara-ørkenen.

Hvis “destinationsduper” bliver et buzzword, der hjælper os med at opdage andre, måske nærliggende dele af verden, har det positive konsekvenser.

Det skal dog markedsføres på den rigtige måde.

I England, hvor jeg bor, siges Liverpool at være en “destination dupe” for London. Efter flere besøg i Liverpool kan jeg bekræfte, at det er en fed by med et solidt spændende tilbud. Men. Der er intet, der fuldstændigt gentager travlheden og shoppingmulighederne omkring Oxford og Regent Street. Teatrene, museerne, gallerierne og klubberne i West End. Borough Markets tusindårige madmarked, Notting Hills farverige antikviteter og Camden Markets revolutionære popkultur. Gamle pubber ved siden af ​​moderniteter som Abba Voyage. Og så videre.

Det er lige så skørt at påstå, at Nyhavn i København er det samme som Amsterdam. High Coast Bridge kan være modelleret efter Golden Gate Bridge i San Francisco, men lighederne begynder og slutter der. At forsøge at spinde rejsende til en idé om, at der er rene dobbeltgængere, er forkert. I bedste fald risikerer det at føre til skuffelse, i værste fald til modreaktion. Ingen, der er nysgerrig efter San Franciscos storbyskatte, vil blive henrykt over det magiske landskab i Ångermanland – og omvendt.

Ideen reducerer også destinationer til rene råvarer, hvilket de ikke er. Det er unikke steder med unik historie og kultur – og er det ikke netop det, der gør dem interessante? Rejs med alle midler til Visby i stedet for Dubrovnik eller Nyhavn i stedet for Amsterdam. Men ikke fordi de er dubletter, men fordi de er enestående specielle steder, der er værd at opdage på deres egne fordele.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.