Annons:

Den største revolution inden for flydistribution i 30 år

Efter GDS kommer NDC-revolutionen (New Distribution Capability) endelig til SAS. - Det er den største ændring i flydistribution i 30 år, men SAS starter forsigtigt. Konkret betyder det, at den billigste billettype Go Light fra den 22. april ikke længere vil være tilgængelig via EDIFACT-teknologi, kun via NDC. - Det gælder kun for korte ture i starten, forklarer Paul Verhagen, Chief Commercial Officer i SAS til Travel News. Han kommenterer også fremtiden for Eurobonus.

“Vi vil fortsætte med at arbejde med rejsebureauer og agenter ligesom i dag”

NDC er en ny teknologistandard udviklet af IATA, der moderniserer distributionen af ​​lufttjenester. I brugen af ​​denne teknologi får flyselskabet mere kontrol over det tilbud, der går ud til rejsebureauer. Den nye teknologi giver bedre forudsætninger for udvikling og salg af nye typer produkter og tillægsydelser. Fx adgang til lounge, måltider, wifi ombord og opgradering til business class. Men også mere strømlinede pakker, der inkluderer fly, hotel og lejebil, alt sammen i én booking.

Ifølge Paul Verhagen er målet ikke at slå GDS’ere som Amadeus, Sabre og Travelport. Disse vil også i fremtiden kunne tilbyde SAS produkter ved brug af NDC teknologi. Men ikke alle rejsebureauer er med på NDC-vognen endnu.

Med den gradvise overgang til NDC-teknologi forsvinder de billigste flybilletter i Go Light fra GDS EDIFACT-teknologien, hvilket bekymrer nogle forretningsrejsebureauer, der ikke har opdateret deres systemer til at understøtte NDC. De forskellige flyselskaber er kommet forskelligt frem i deres overgang til NDC, American Airlines i USA og Finnair i Finland er kommet længst, de europæiske flyselskaber, herunder SAS, er et par skridt efter de førende selskaber.

– Vi er lidt efter dem. Det gør vi af tekniske årsager. Vi vil være i stand til at distribuere bedre billeder og videoer i vores kommunikation med kunderne. Det kan vi ikke i det gamle system. Og selvfølgelig af kommercielle årsager. Vi vil gerne sælge flere produkter. Og kunne vise dette på en bedre måde i forskellige bookingkanaler, frem for alt i selvbookingsværktøjerne.
Men ifølge Paul Verhagen er målet ikke at drive mere forretning i SAS’ egne kanaler på bekostning af partnere. – Vi vil arbejde videre med rejsebureauer og agenter ligesom i dag.

 

Okay, hvad siger han så til SAS’s 7,5 millioner medlemmer i Eurobonus.
– Det er samme budskab som ved Grand Travel Award i Stockholm med mig og Anko van der Werff for et par uger siden. Alle beholder deres point ligesom i dag. Det er det samme system med earn and burn og samme vej til et guldkort som før. Intet af dette vil ændre sig, når vi forlader Star Alliance og går ind i Skyteam.

 

 

FAKTA OM NDC:

 

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.