Annons:

Samarbejde om flyvning på vand

EasyJet og Rolls-Royce forsker i fællesskab i flydende brint. Målet er at operere kortdistancefly på brint om cirka ti år. Af: Leif Holmkvist.

Flydende brint er blevet brugt som raketbrændstof af rumindustrien i årtier. Der er ingen tvivl om, at den brænder, og den er også hurtig.

Men der er mange problemer med både produktion og logistik. Den skal afkøles til minus 250, opbevares under tryk uden at koge væk og forgasses i ordnede former, så den kan fyres op i en turbofanmotor.

Det er derfor ikke en billig teknologi. Og som regel ikke særlig miljøvenlig. At spalte vand i brint og ilt kræver meget energi og indtil videre er det normalt fossilt.

Tanken er selvfølgelig at producere brint med grøn energi fra vind eller sol i fremtiden. Det er også det, der truer, når de to giganter EasyJet og Rolls-Royce beslutter sig for at investere yderligere i brintlinjen. De har også modtaget støtte fra Aerospace Technology Institute i Storbritannien.

Rolls-Royce testede sidste år en motor ved fuld kraft med brint efter at have udviklet et nyt indsprøjtningssystem, der håndterer brints høje forbrændingstemperaturer.

– Brint vil være en nøglefaktor for bæredygtig kortdistance i fremtiden, siger EasyJets bæredygtighedschef Jane Ashton til siden FurtureFlight.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.