Virksomheder søger markeder, der tilbyder “større stabilitet”, rapporterede Politico med henvisning til data fra den London-baserede HotelHub. Deres administrerende direktør, Paul Raymond, pegede på “usikkerhed omkring det traditionelle partnerskab” og præsident Donald Trumps toldkaos som grunde til, at europæiske virksomheder overvejer at komme til Amerika en ekstra gang.
Efter at have kaldt Den Europæiske Union “ubehagelig” pålagde Trump blokken 25 procents told på stål og aluminium, 25 procents told på biler og 20 procents told på alle andre varer, før han pludselig satte en pause i politikken i april. Men konsekvenserne af USAs forværrede omdømme er ikke kun begrænset til europæiske forretningsrejser. USA forventes at miste 12,5 milliarder dollars i internationale rejseudgifter i år, ifølge en rapport fra World Travel & Tourism Council, der blev offentliggjort i sidste uge. “Mens andre nationer ruller velkomstmåtten ud, sætter den amerikanske regering ‘lukket’-skiltet op,” sagde Julia Simpson, WTTC’s præsident og administrerende direktør.