Tripadvisor Transparency 2025-rapporten viser, at dette er mere end dobbelt så mange anmeldelser som i 2022.
“Vores strategi til at bekæmpe falske anmeldelser er blevet strammet, og vores system til at identificere dem er blevet stærkere,” sagde Becky Foley, vicepræsident og chef for tillid og sikkerhed hos Tripadvisor, i en kommentar.
Ifølge Tripadvisors definition er en falsk anmeldelse “indsendt af en person, der bevidst leverer partisk eller ikke-førstehåndsindhold i et forsøg på at manipulere en virksomheds omdømme.” Det interne system til at identificere dette er baseret på en tretrinsproces: automatisk detektion, manuel gennemgang og feedback fra brugerne.
Ifølge analysen blev omkring 7 procent af anmeldelserne automatisk afvist før offentliggørelse.
Yderligere 5 procent blev markeret til manuel gennemgang. I alt blev mere end 4,2 millioner anmeldelser modereret – svarende til lidt over 13 procent af alle indsendelser. 244.000 anmeldelser blev nægtet offentliggørelse i det tredje trin, hvor brugerne har mulighed for at appellere. Af disse blev 28 procent fjernet.
Tripadvisor opdeler falske anmeldelser i fire kategorier: såkaldt boosting, hærværk, medlemssvindel og betalte anmeldelser. Ifølge Becky Foley tegner boosting (54 procent) og medlemssvindel (39 procent) sig for størstedelen af falske anmeldelser, mens betalte anmeldelser (4,8 procent) er et mindre, men mere skadeligt segment. De fleste betalte anmeldelser kommer fra Asien, primært fra Indonesien og Vietnam, selvom disse regioner kun tegnede sig for 17 procent af de ægte anmeldelser.
Tripadvisors system, der er udviklet over 25 år, er nu bygget med AI og biometrisk analyse for at identificere mønstre som IP-adressemaskering og unormale indsendelsesstrømme. Derudover bruger Tripadvisor sine egne efterforskere, der fungerer som mellemmænd for at afdække betalte anmeldere.
“Vores metode forbedres konstant. Vi er de første til at indrømme, at vi aldrig vil nå “fuldstændig perfektion”, men før eller siden vil vi finde snyderne,” siger Becky Foley.