Annons:

Ny EU-vedtagelse forringer flypassagerers rettigheder markant

Med EU’s transportministres beslutning i går, skal et fly fremover være mere end fire timer forsinket, før passagerer har ret til at søge om kompensation - og ikke tre timer, som grænsen er nu.

EU-landenes transportministre vedtog torsdag i sidste uge med et kvalificeret flertal det polske EU-formandskabs kompromisforslag til en revidering af EU’s passagerforordning 261/2004. Den ændrede forordning – som Danmark stemte for, men bl.a. Tyskland stemte imod – betyder blandt andet, at et fly fremover skal være mindst fire timer forsinket, før passagerer har ret til at søge om kompensation. I dag er grænsen tre timer.

Den nye tidsgrænse på fire timer udgør en væsentlig forringelse af flypassagerernes rettigheder, mener inkassovirksomheden Flyhjælp, som hjælper passagerer med at søge kompensation. Det skriver de en pressemeddelelse.

”Dette er et angreb på flypassagerernes rettigheder. Ændringen vil drastisk reducere antallet af forsinkelser, der kvalificerer til kompensation,” siger Benedikte Bolvig Lund, der er juridisk direktør Flyhjælp.

”Der er ekstremt få flyvninger, der faktisk er mere end fire timer forsinkede. Hvis beslutningen bliver implementeret, vil op til 60 procent af den nuværende kompensation til forsinkede flypassagerer forsvinde,” siger hun.

Den ændrede forordning, der nu skal sendes til behandling i Europa-Parlamentet, deler som noget nyt kompensationsreglerne op i to typer rejser, afhængigt af rutens længde i kilometer. Hvis rejsen er under 3.500 kilometer, eller der er tale om en rejser internt i EU, kan man nu først søge kompensation ved fire timers forsinkelse. Hvis rejsen er over 3.500 kilometer, skal der hele seks timers forsinkelse til, før man kan søge kompensation.

Flyselskaberne har argumenteret for den højere timegrænse med, at det fører til færre aflysninger, fordi der så er mere tid at løbe på for at få flyet i luften i stedet for at skulle aflyse. Men det argument holder ikke, ifølge Benedikte Bolvig Lund.

”Vi kender ikke til noget tilfælde, hvor et flyselskab har aflyst en flyvning, fordi det skal betale kompensation. Denne beslutning handler om økonomisk at tilgodese flyselskaberne, men det sker på bekostning af passagererne, og den udgør et stort tilbageslag for de rejsende,” siger Benedikte Bolvig Lund og peger på, at den ændrede forordning desuden indeholder en række andre markante forringelser for passagererne.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.