Annons:

Sådan rejser danskerne i 2024

Rejseselskabet TUI har nørdet data og kigget i krystalkuglen for at blive klogere på, hvordan danskerne kommer til at rejse i 2024

Indholds-safari, FOBO og søskendedestinationer. Rejseselskabet TUI har brugt tiden mellem jul og nytår på at nørde data og kigge i krystalkuglen for at blive klogere på, hvordan danskerne kommer til at rejse i 2024. Det er der kommet disse otte rejsetendenser ud af.

Fleksibilitet

Det bliver mere populært at skræddersy rejsen og benytte rutefly til det formål. Komponenter som afrejsetidspunkt, transport, indkvartering og aktiviteter vælges omhyggeligt og pakkes ind i en skræddersyet pakkerejse. Allerede nu ser TUI en stor stigning i bestillinger af ruteflyvninger til sommeren på 74 procent sammenlignet med almindelige charterflyvninger, som er steget 16 procent.

”Muligheden for at sammensætte en rejse hvor hotel, fly og udflugter udvælges efter behov, bliver mere og mere populært. Det er ikke alle, der ønsker at tage med en charterafgang og benytte et produkt, som vi har sammensat for dem, og derfor ser vi ind i et 2024, hvor der fortsat er stor interesse for selv at skræddersy rejsen ved at udvælge specifikke ruteflysafgange og hoteller, som vi har til rådighed,” siger Mikkel Hansen, kommunikationschef hos TUI.

Tidlig sikring af den næste ferie

Hos TUI er det samlede antal bestillinger til sommerferien 22 procent over det niveau, det var på for et år siden. Det understreger en ændring i bestillingsmønstret i løbet af de sidste par år. Vi er mere villige til at sikre den næste ferie, da vi ønsker noget at se frem til og ikke vil at risikere, at drømmeferien pludselig forsvinder ud af vores hænder.

”Pandemien gjorde det ved bestillingsmønstret, at vi afventede indtil sidste øjeblik, før vi bestilte vores rejse. Men historisk set har danskerne egentlig været ret gode til at bestille rejsen i god tid. Nu er der gået nogle år siden pandemien og derfor er danskerne igen klar til at sikre sig ferien i bedre tid,” siger Mikkel Hansen.

Søskendedestinationer

Vi ønsker ikke nødvendigvis at komme hjem med nøjagtig de samme indtryk som vores naboer. Især den ældre aldersgruppe af rejsende ser mod lillebror- eller lillesøsterdestinationer, måske fordi de har rejst til de samme destinationer i flere år i træk og ikke længere behøver tage hensyn til praktiske ting i forbindelse med små børn. Disse rejsende bytter Mallorca ud med MenorcaKreta ud med Zakynthos og Tyrkiet  ud med Bulgarien. For lige netop Menorca, Zakynthos og Bulgarien er der en stigning på henholdsvis 41 procent, 26 procent og 32 procent sammenlignet med samme tidspunkt sidste år. Andre mindre destinationer som MaltaKorfu og Karpathos er også ekstra populære i år.

Generationsrejser

Vi er langt mere tilbøjelige til at rejse flere sammen og på tværs af generationer. For sommerens rejser oplever TUI allerede nu, at der tikker flere bestillinger ind, hvor mere end seks personer rejser sammen. Sammenlignet med sidste år har TUI solgt 28 procent flere rejser med seks gæster på bestillingen, 17 procent flere rejser med syv gæster på bestillingen og 11 procent flere rejser med ti gæster på bestillingen.

”Det er blevet mere populært at rejse afsted i en større flok. Det er oftest en tendens, vi ser hos storfamilier, som tager på ferie med bedsteforældre, fætre og kusiner. Den målgruppe søger mod velkendte destinationer og større familiehoteller med aktiviteter nok til de små. Med andre ord chartersegmentet, fordi det skal være nemt og bekvemt at rejse mange på én gang,” siger Mikkel Hansen.

Rejser i lavsæsonen

Lav- eller såkaldte ”skuldersæsoner” vinder popularitet, og et stigende antal mennesker vil rejse til Europas mest populære destinationer uden for de travle sommermåneder. Denne trend fortsætter i 2024, drevet af økonomiske overvejelser, ønsket om værdi for pengene og en voksende fleksibilitet på arbejdspladsen. Derudover søger rejsende nu mere autentiske og rolige oplevelser i lavsæsonen, væk fra overfyldte turiststeder. Tre populære lavsæsonsmåneder er majaugust og september, hvor TUI har solgt henholdsvis 29 procent, 37 procent og 33 procent flere rejser sammenlignet med samme tidspunkt sidste år.

”Danskerne vil gerne have værdi for pengene og derfor vil der i 2024 være endnu flere, der tager på ferie i udlandet uden for de mest populære ferieuger- og måneder, hvor priserne ikke er presset alt for højt op og temperaturerne ofte er mildere. Det ser vi allerede nu nogle tydelige indikationer på i vores tal,” siger Mikkel Hansen.

Storbyferie

Efter pandemien er der en voksende tendens til at vælge bydestinationer blandt danskere. Ifølge en nylig Kantar-undersøgelse på vegne af TUI, hvor 1058 personer har deltaget, siger 37 procent, at de har europæiske byer som deres næste drømmedestination. For 2024 ser TUI allerede nu en stigende interesse for storbyer som PragWienBarcelonaRom og New York. For rejser af mindre end én uges varighed oplever TUI allerede nu en stigning på 33 procent sammenlignet med sidste år, hvilket underbygger danskernes interesse for miniferie i en storby.

”Efter pandemien føler rejsende sig trygge ved at rejse til storbyer igen, da vi ikke længere er tvunget til at undgå overfyldte steder. Samtidig er der en øget fleksibilitet på arbejdspladserne, som gør det muligt at lægge nogle feriedage op til en weekend, så det passer med en miniferie i en storby, siger Mikkel Hansen.

Indholds-safari

Hvor kan du finde de mest TikTok-værdige feriesteder eller de billedskønne strande og solnedgange? En voksende trend er at vælge dine destinationer baseret på, hvor ‘instagrammable’ de er. Ifølge en rejserapport fra American Express får tre ud af fire rejsende deres inspiration til deres næste ferie fra sociale medier. Og magten af sociale medier er endnu stærkere blandt de yngre generationer. 61 procent af Gen Z- og millennial-generationerne siger, at de har valgt en feriedestination, fordi den ser fantastisk ud på fotos og/eller videoer. Så hvor skal man rejse hen for at få deres algoritmer i gang? Nogle af de mest taggede destinationer på Instagram inkluderer BaliMaldiverne og Dubai. TUI solgte sidste år 24 procent flere rejser til Maldiverne og 32 procent flere rejser til Dubai end året før. For Bali var samme tal mere end fordoblet og det er en interesse, TUI forventer vil fortsætte i 2024.

Rejse-FOBO (Fear of Better Options)

Vi kender alle til FOMO, men har du hørt om “Rejse-FOBO” (“Fear of Better Options”)? To ud af fem (40 procent) feriegæster føler sig overvældede af rejseangst, når de booker en tur, ifølge en undersøgelse foretaget af det britiske rejsefirma First Choice. Og 37 procent siger, at de mange valgmuligheder og informationsoverbelastning har efterladt dem med en følelse af at have begået en fejl efter bestilling af ferien. Blandt danske rejsende siger 7 ud af 10 danskere i en Kantar-undersøgelse med 1058 respondenter foretaget på vegne af TUI, at værdi for pengene er vigtigere end en lav pris, når de bestiller deres næste ferie.

”At beslutte, hvad der er god værdi for pengene, er meget subjektivt. Og med det store udbud af hoteller og flyløsninger, som der er, er det nemt at komme i tvivl om, hvorvidt man kunne have gjort en bedre handel. Vi ser også, at mange gæster har tendens til at bestille deres ferie i god tid, hvis de finder en god handel. For eksempel var vores seneste Black Friday-kampagne vores mest populære hidtil, og vi har også set en stigning i bestillinger til næste sommer sammenlignet med sidste år,” siger Mikkel Hansen.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.