Annons:

Kan flyrejser kun for voksne få et løft?

Da tyrkiske Corendon Airlines lancerede en ny klasse med 16-års aldersgrænse i november sidste år, fik det stor opmærksomhed. Tidspunktet er det rette nu, hvis man skal tro undersøgelser. Men hvad siger brancheeksperterne om konceptets fremtid på markedet?

“I øjeblikket er ‘flyrejser kun for voksne’ ikke et almindeligt søgeord blandt forbrugere”

Corendon Airlines siger, at dens 16-årige klasse – introduceret foran i kabinen på flyvninger mellem Amsterdam og den caribiske ø Curaçao – forbedrer oplevelsen for voksne, der rejser med og uden børn. Ifølge en undersøgelse fra det polske biometrifirma PhotoAID er det også præcis det, vi ønsker os. I undersøgelsen siger otte ud af ti adspurgte, at de kun ønsker flyvninger for voksne. 64 procent angiver, at de er villige til at betale op til 30 procent mere for at undgå at støde ind i børn under flyvningen.

I en klumme i det britiske ugeblad The Spectator skriver journalist Dave Deminara, at statistikken stort set viser mest uvidende og egoistiske voksne. “Så skulle vi måske have IQ-tests for flypassagerer?”, spørger Deminara og fortsætter med at stille læseren spørgsmålet, om vi ville betale mere for at være ombord på en flyvning med norske supermodeller. Nogle ville sikkert svare ja til begge spørgsmål.

Men hvad siger industrieksperter om konceptets fremtid? Er der en niche på markedet, hvor denne type service for alvor kan tage fat? Henry Harteveldt hos markedsanalysevirksomheden Atmosphere Research Group mener, at svaret på spørgsmålet først og fremmest findes i en grundig analyse. Hvilket igen kan være forskelligt fra virksomhed til virksomhed.

– Har du en stor nok kundekreds til, at det er umagen værd? Er det rentabelt? Vil det differentiere dit brand positivt? Vil du være i stand til at sælge og tilbyde tjenesten gennem alle salgskanaler, herunder rejsebureauer? Hvis alle svarene er gunstige, er en robust og omfattende marketingstrategi og budget afgørende, siger Henry Harteveldt og påpeger, at SEO og social media marketing ikke er nok til at skabe opmærksomhed og interesse.

Janis Dzenis fra prissammenligningssiden WayAway mener endvidere, at tjenesten kun kan blive en succes, hvis den tiltrækker både sælgere og B2B-købere til at investere.

– Rejsearrangører og formidlere skal tænke grundigt over, hvordan de vil sælge og markedsføre den nye tjeneste. I øjeblikket er “adult-only air travel” ikke et almindeligt søgeord blandt forbrugere, mange ville ikke vide, at det overhovedet eksisterer som en mulighed, siger Janis Dzenis og mener, at en PR- eller marketingkampagne er nødvendig sammen med ny teknologi, der kan bidrage at få flyrejser for voksne til kun at blive vist i søgefeedet.

OTA’er skal blandt andet overveje at tilføje det som et søgefilter. Som at guide kunder til tjenesten på deres hjemmeside, fordi det ikke er noget folk automatisk vil lede efter.

Når først kendskabet har fået fat på markedet, mener Gareth Matthews fra den globale rejsedistributør Didatravel dog, at det ikke kun er flyselskaber, der kan drage fordel af, at tjenesten bliver en succes. Selv sælgere og købere af eksempelvis hotelovernatninger kan benytte sig af det.

– Det kunne for eksempel være en glimrende mulighed for at sælge den ultimative pakkerejse kun for voksne. Hotelbranchen mestrer allerede “adults only”-konceptet og mange har meget succesrige forretningsmodeller, samt loyale kunder og gode distributionsnetværk. At nu kunne matche det med flyrejser kun for voksne kan være en win-win-win for rejsende, agenter og leverandører, siger Gareth Matthews.

Han støttes af Haluk Kayhan, CEO for PrimeTravel, hvis hovedfokus er B2B salg af hotelovernatninger.

– Dette er et eksempel på en unik mulighed for rejsesælgere, som enten sidder ansigt til ansigt med deres kunder eller sælger over telefonen, for at tilføre værdi og være i stand til at skræddersy en rejse. De kan vurdere, hvor sandsynligt det er, hvis en rejsende er interesseret i at flyve i en hytte kun for voksne, på en måde, som en digital sælger ikke kan, siger Haluk Kayhan.

Hans anbefaling er derfor, at flyselskaber, som overvejer at tilbyde tjenesten, detaljeret analyserer deres forskellige salgskanaler.

– Fordi udsigten til en flyvning kun for voksne er en spændende mulighed for både rejsende, der leder efter en stille rejse, og for industrien.

Rapporteret af Belvera Partners for Travel News.

 

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.