Aftalen indebærer, at Turkish Airlines investerer omkring 300 millioner euro i Air Europa gennem et konvertibelt lån, hvilket svarer til omkring 25-27 procent af virksomheden. Kapitalen vil gøre det muligt for Air Europa at betale gæld af, herunder et pandemilån på omkring 475 millioner euro fra den spanske stat. Dette rapporteres af Reuters.
I modsætning til Lufthansa og Air France-KLM, som begge ønskede en vej til majoritetskontrol, accepterede Turkish Airlines en mindre andel uden at kræve styring over virksomheden. Dette var afgørende for Hidalgo-familien, som længe har ønsket at sikre ny kapital og samtidig bevare kontrollen over Air Europa.
“Turkish Airlines har været klare over, at de ikke har planer om at øge deres andel ud over minoritetsandelen,” udtalte Air Europas bestyrelsesformand for nylig til Reuters.
IAG, der allerede ejer 20 procent af Air Europa, vil også beholde sin andel og har mulighed for at deltage i den kapitalforhøjelse, der muliggør Turkishs indtræden.
For Turkish Airlines åbner aftalen nye strategiske døre. Gennem Air Europa får det tyrkiske selskab bedre adgang til Den Iberiske Halvø og Latinamerika, to markeder hvor konkurrencen om langdistancepassagerer er hård. Samtidig styrkes Air Europas chancer for at komme sig over pandemiens økonomiske tilbageslag.
Der er dog fortsat regulatoriske problemer. Da Turkish Airlines ikke er et EU-selskab, kan der være begrænsninger på, hvor meget ejerskab og indflydelse de rent faktisk kan have i et europæisk flyselskab.
Men for Hidalgo-familien var valget simpelt: en kapitalrig partner uden krav på magt frem for en europæisk gigant, der ønsker at overtage roret.