I virkeligheden er dette resultat ikke muligt. Ingen luftfartsmyndighed, hverken i Europa, Nordamerika eller andre steder, har certificeret nogen form for vertikale eller halvtstående sæder til passagertrafik. De nødvendige crashtests, justeringer af kabinelayout og certificeringsprocesser er fortsat uafklarede, og intet flyselskab har taget de første operationelle skridt til at indføre sådanne sæder.
Virkeligheden bag Aviointeriors’ SkyRider-design
Det sædekoncept, der er blevet omtalt i de seneste medier, er SkyRider, en prototype af vertikale sæder udviklet af den italienske producent Aviointeriors. Konceptet blev oprindeligt afsløret i 2010 som et pladsbesparende alternativ til korte flyvninger, hvor passagererne blev placeret i en semi-oprejst, sadellignende stilling. Ifølge producenten kunne SkyRider øge passagerkapaciteten med op til 20 % inden for en given kabinelayout, samtidig med at sædeafstanden kun er 23 tommer.
Virksomheden har fremvist konceptet på adskillige flyinteriørudstillinger, men det er aldrig kommet længere end prototypestadiet. Trods opdaterede versioner gennem årene, herunder SkyRider 2.0 og 3.0, er ingen konfigurationer taget i brug eller påbegyndt den lovgivningsmæssige certificeringsprocessen.
Til kommerciel brug skal alle flysæder bestå dynamiske crashtests og overholde sikkerhedsforskrifter fastsat af luftfartsmyndigheder som EASA og FAA. En talsmand for EASA fortalte BirminghamLive, at agenturet “endnu ikke har nogen anvendelser af en sådan tilgang, og vi har heller ikke set nogen praktiske anvendelsesscenarier, fordi flykroppens design ikke giver plads til stående passagerer lige over for vinduet.”
Sikkerheds- og lovgivningsmæssige bekymringer
Enhver ændring af flysæder skal godkendes som en del af et flys typecertifikat. Denne proces går ud over evaluering af selve sædets strukturelle sikkerhed. Tilsynsmyndigheder vurderer, hvordan designet påvirker evakueringspræstation, kabinekonfiguration og generel overholdelse af luftdygtighedsstandarder. I øjeblikket er der ikke indsendt nogen lodrette eller halvtstående sæder til dette certificeringsniveau.
Evakuering er et af de strengeste og mest ufravigelige krav. I tilfælde af en nødsituation kræver FAA, at alle kommercielle fly skal være i stand til at evakuere passagerer inden for cirka 90 sekunder. Dette krav verificeres gennem fysisk testning eller valideret simulering og tager højde for reel passageradfærd under stress. Tættere konfigurationer eller ukonventionelle stillinger kan forstyrre gangflowet, begrænse mobiliteten og øge evakueringstiden, hvilket gør overholdelse vanskeligere.
Derfor fører konceptet ikke nogen steder hen
Ud over certificerings- og sikkerhedsstandarder står vertikale sædekoncepter over for grundlæggende operationelle barrierer. De nuværende kabiner i kommercielle fly er ikke designet til at rumme halvt oprejste eller stående passagerer. Implementering af et sådant layout ville kræve en fuldstændig redesign af kabinens interiør, herunder strukturelle ændringer af sædeskinner, sikkerhedsseler, bagagerum over hovedet og evakueringsruter.