Hver dag i april passerede 90.000 passagerer gennem Kastrup, hvilket svarer til 2,7 millioner i løbet af måneden. Sammenlignet med branchens generelt accepterede år i 2019, en stigning på 200.000, hvoraf mange kom fra svenske indenrigslufthavne.
Hverken Gardermoen eller Arlanda, og endnu mindre Vantaa, har nået de niveauer, der herskede før pandemien, selvom alle tre er steget siden april sidste år.
Men den, der er lykkedes bedst, er Keflavik i Island, som er steget med 38 procent siden 2019 og i april nåede 655.000 passagerer. Det er halvdelen af Vantaa eller en tredjedel af Arlanda.
Den internationale rute, der er steget mest fra Arlanda i det seneste år, er til Kastrup. Dette skyldes ikke, at stockholmerne er sultne efter en øl og en lille en i Nyhavn, men på grund af SAS’ nye ejeres strategi om at gøre København til knudepunkt for langdistanceflyvninger.
Vi ser de samme tegn i afgangene fra Landvetter: Kastrup stiger kraftigt, ligesom Schiphol og Charles de Gaulle. Og skåningerne gør som sædvanligt og rejser via til Kastrup. Sturup mistede 12 procent i april.
Svenske indenrigsflyvninger fortsatte med at falde i april til 340.000 passagerer sammenlignet med 370.000 sidste forår. I løbet af årets første fire måneder blev der foretaget 1,3 millioner indenrigsflyvninger sammenlignet med 1,5 millioner for to år siden.