Indtil videre er informationen sparsom. SAS holder detaljerne hemmelige, men bekræfter, at noget nyt er under udvikling.
– Det er rigtigt, at vi i øjeblikket udvikler et nyt projekt med fokus på pakketilbud til rejsende. Vi ser et stort potentiale i konceptet og ser frem til at dele mere information i efteråret, siger Pia Herrera, pressechef hos SAS, til Travel News.
Med dette foretagende følger SAS i fodsporene på andre europæiske flyselskaber. Norwegian, EasyJet og Ryanair har allerede deres egne pakkerejseoperationer, noget der er blevet stadig vigtigere, da fritidsrejser er steget kraftigt efter pandemien – i modsætning til forretningsrejser, som ikke er kommet sig i samme tempo.
SAS har også bemærket, at mange af deres forretningsrejsende også har brug for attraktive rejsetilbud til private formål.
Tor W. Andreassen, professor i innovation ved Norges Handelshøgskole i Bergen, ser SAS’ satsning som et smart træk.
– Det minder om de gyldne år med Jan Carlzon ved roret, hvor SAS ejede hele værdikæden – fra flyrejser til hoteller. Nu vil de have et stykke af den voksende fritidsmarkedskage, fortæller han til Flysmart24.no.
Men succesen vil afhænge af, hvilke partnere SAS tiltrækker.
Hos Ving er de ikke specielt bekymrede over SAS’ nye satsning.
– Vi bemærker, at SAS har lavet forskellige fritidssatsninger i egen regi gennem årene, så vi ønsker dem også held og lykke med denne og byder altid konkurrencen velkommen. Internationalt har EasyJet haft succes med sit Holiday-koncept, så det kan måske virke denne gang, siger Claes Pellvik, kommunikationschef hos Ving.
Er det muligt, at Ving kan blive den partner, SAS har brug for til at løse dette? Er det det mindste interessant for Ving?
– SAS er en god partner for Ving, især inden for vores dynamiske pakkeløsning. Men vi ser ikke Ving blive en partner i dette foretagende, men mere sandsynligt, at SAS vil source hoteller via en eller et par bedbanks.
Hvad kan SAS få ud af et sådant foretagende?
– Med prispresset på markedet og tynde marginer ønsker alle aktører at finde yderligere muligheder for mersalg og dermed øge deres marginer.
Hvad vil være afgørende, udover den rigtige partner, for at SAS kan lykkes med dette?
– Jeg vil sige, at det er fundamentalt for at lykkes, at det er nemt for kunden at booke, og at bookingen foretages i samme session. Desuden, at man har et hotelprodukt, der er tilpasset, hvad nordiske gæster ønsker, og at man har kompetente folk, der kan yde service på skandinaviske sprog, siger Claes Pellvik.