Annons:

Ryanair angriber EU på grund af “undgåelige” forsinkelser i flyvekontrol og kræver bemandingsreform

I en karakteristisk ligefrem udtalelse har Ryanair endnu engang rettet sin vrede mod, hvad de beskriver som Europas "håbløst dårligt forvaltede" flyvekontrolsystemer (ATC), og opfordret Europa-Kommissionen og de nationale regeringer til hurtigst muligt at håndtere den kroniske personalemangel i nøglelande.

Ryanair kaldte flyvekontroltjenesterne i Frankrig, Spanien, Tyskland, Grækenland og Storbritannien for de dårligste i 2024 og pegede på, hvad de kalder “undgåelige og forurenende forsinkelser” forårsaget af underbemanding og manglende ansvarlighed inden for disse statsdrevne monopoler. Den irske lavprisgigant hævder, at disse fem lande alene er ansvarlige for over 90 % af flyvekontrolrelaterede flyforsinkelser i Europa.

“Hvis danskerne, belgierne, hollænderne, irerne og slovakkerne kan bemande deres flyvekontroltjenester ordentligt og eliminere ‘kapacitets’-forsinkelser, hvorfor kan de franske, spanske, tyske, græske og britiske flyvekontroltjenester så ikke gøre det samme?” spørger Ryanairs administrerende direktør, Michael O’Leary. “Hvert år forårsager disse samme monopoler, at millioner af passagerer lider under unødvendige forsinkelser og pumper millioner af tons undgåelig CO2 ud i atmosfæren.”

Ifølge Eurocontrol-data, som Ryanair citerer, blev over 95.000 Ryanair-flyvninger forsinket af problemer relateret til flyvekontrol i de fem lande med den dårligste præstation, hvilket alene i 2024 påvirkede mere end 17 millioner passagerer.

Ryanair beskylder Europa-Kommissionen for at “vende det blinde øje til” på trods af gentagne løfter om at sikre konkurrenceevne og effektivitet på tværs af blokkens luftfartsinfrastruktur. Flyselskabet rettede også kritik mod SESAR-programmet – Europas langvarige initiativ “Single European Sky” – som Ryanair afviser som et “mislykket” projekt efter 20 års indsats.

“Denne skandale med mangel på personale og dårlig ledelse … kan ikke længere tolereres. Enten skal systemet repareres, eller det skal åbnes for konkurrence,” sagde O’Leary og gentog Ryanairs langvarige krav om at bryde de statsmonopoler, der styrer Europas flyvekontrolnetværk.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.