Annons:

Rejsende mere ‘miljøbevidste’ efter pandemien

Forretningsrejsende kommer ud af Covid-19-pandemien med en "mere miljøbevidst tankegang", hvilket kan påvirke tilbagevenden af rejser til niveauet før Covid.

Et panel af branchefolk fortalte deltagerne ved Business Travel Show Europe i London onsdag, at medarbejderne nu havde større interesse i at rejse mere bæredygtigt.

Ami Taylor, seniordirektør for produktstrategi hos SAP Concur, sagde, at deres undersøgelser viste, at “andre elementer havde sneget sig ind i beslutningen” om, hvorvidt de skulle rejse eller ej, herunder flere rejsende, der var villige til at afvise en rejse, fordi de følte sig “udbrændt” eller ikke kunne rejse bæredygtigt på ruten. “De er villige til at forlænge deres rejse i længere tid, hvis de kunne rejse mere bæredygtigt – ved at skifte fra fly til tog, hvor det er muligt,” tilføjede Taylor.

Panelet sagde, at det var “svært” at forudsige, om rejsevolumen i 2022 ville nå præ-pandeminiveauer, hvor rejseomkostningerne stiger hurtigt for mange. Der var også et “meget blandet” billede blandt købere: en snap-undersøgelse viste, at 38 procent allerede havde set flyrejserne overstige 2019-niveauer, men 26 procent var stadig på mindre end 50 procent af flyvningerne før Covid.

Michael Riegel, general manager, Europe, hos TripActions, sagde, at rejser “massivt kom tilbage” i år, selvom rejsetypen havde ændret sig med hjemmearbejde nu er nødt til at rejse for at møde deres teams. Han tilføjede, at bæredygtighed er et emne i disse år og at kunderne allerede bruger mere tid på at se på deres CO2-emissionsdata på TripActions’ dashboards. TMC’erne har også set “adfærdsændringer” hos kunder, der bruger tog i stedet for fly til nogle rejser.

Rejseindkøberne blev også rådet til ikke at stole på 2019-prissammenligninger for flyrejser og andre services, fordi inflationen pressede priserne op i hele branchen.

Pascal Jungfer, administrerende direktør for Areka Consulting, sagde, at han forventede, at omkring 30 procent af rejsemængden ville  forsvinde, da folk i højere grad stolede på videoopkald i stedet. Han rådede også virksomheder til ikke at indføre “strenge regler” om, hvorvidt rejser skulle fortsætte eller ej. “At pålægge strenge regler er svært, fordi det kan være for stift. I sidste ende er det en forretningsbeslutning om at rejse eller få folk til at rejse – beslutningen om at rejse vil altid være en ledelsesbeslutning,” sagde Jungfer. “Men du skal have retningslinjer for at hjælpe folk.”

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.