Qatar Airways vinder også i kategorien Verdens bedste Business Class Lounge for sin Al Mourjan Lounge i Hamad International Airport, hvilket bekræfter sin dominans i kategorien. Al Mourjan-loungen modtog også topanerkendelse for verdens bedste Business Class Lounge Dining. Qatar Airways blev hædret over at blive kåret som bedste flyselskab i Mellemøsten for ellevte gang i prisens historie.
Qatar Airways Group CEO, Hans Excellence Mr. Akbar Al Baker, sagde: “Qatar Airways er glade for at vinde prisen for verdens bedste business class ved dette års Skytrax World Airline Awards. Dette er et vidnesbyrd om samarbejdet inden for flyselskabet, der gør os i stand til at tilbyde en uovertruffen kundeoplevelse.Tre yderligere priser for Bedste flyselskab i Mellemøsten, Verdens Bedste Business Class Lounge og Verdens Bedste Business Class Lounge Dining demonstrerer Qatar Airways’ lederskab i sektoren, samt dets høje niveau af innovation og engagement. ”
Edward Plaisted, CEO for Skytrax, sagde: “Qatar Airways er en meget populær kundefavorit, og at vinde disse priser i 2023 viser, at deres Business Class, både ombord på fly og i lufthavnene, skiller sig ud over deres konkurrenter. Qatar Airways kom med en meget tæt andenplads i den samlede globale rangliste og sikrede, at Qatar Airways igen vandt prisen som Bedste flyselskab i Mellemøsten for ellevte gang.”
Om World Airline Awards
World Airline Awards er fuldstændig uafhængige og upartiske og blev introduceret i 1999 for at gennemføre en kundetilfredshedsundersøgelse, der var virkelig global. Rejsende over hele verden stemmer i den største passagertilfredshedsundersøgelse for at afgøre, hvem der modtager priserne. Priserne omtales af medier verden over som “luftfartsindustriens Oscars”.
Alle omkostninger til undersøgelsen og prisbegivenheden er dækket af Skytrax, og flyselskaberne betaler ingen ansøgnings- eller registreringsgebyrer. Der er ingen gebyrer for brug af præmiernes logoer og resultater.
Den online kundeundersøgelse løb fra september 2022 til maj 2023 og inkluderede også invitationer til tidligere års respondenter i undersøgelsesdatabasen. Kundeundersøgelsen blev tilbudt på engelsk, fransk, spansk, russisk, japansk og kinesisk.
Over 100 nationaliteter deltog i 2022/2023-undersøgelsen, og i alt 20,23 millioner gyldige svar blev talt med i resultatet. Undersøgelsessvarene gennemgås for at identificere IP-adresser og brugeroplysninger, og alle duplikerede, mistænkelige eller ugyldige svar slettes. Over 325 flyselskaber er inkluderet i de endelige præmieresultater.