– Det er frygtelig trist, og jeg håber, at folk kan tilgive os. Det er en krævende branche, hvilket er en forklaring, men ikke en undskyldning. Tanken fra starten var, at jetflyet primært skulle fungere med ruteflyvninger for BRA og chartertrafik, men da vi måtte lukke driften i Bromma, stod vi over for en udfordring, som vi i sidste ende ikke kunne løse, fortæller han til Dagens industri.
Han peger på flere faktorer, der har bidraget til udfordringerne de seneste seks år: pandemien, den såkaldte “Greta Thunberg-effekt” og SAS’ investeringer i Kastrup.
– Hvis vi ikke får bedre flyforbindelser til Arlanda, vil Kastrup snart blive Sveriges hovedlufthavn, siger Braathen.
Virksomhedens fokus er nu på turbopropforretningen, hvor Braathens indgik en aftale med SAS sidste år.
Trods konkursen har Braathen ingen planer om at forlade luftfartsbranchen.
– Min familie har ejet flyselskaber i 75 år, og jeg har i 25 år, men jeg ville gerne have undgået de sidste fem år. Men jeg hader at give op, siger han.