Ifølge en ny rapport fra organisationen Transport & Miljø, som DI har gennemgået, lettede over 8,4 millioner flyvninger fra europæiske lufthavne i 2024 og udledte tilsammen 187,6 millioner tons kuldioxid – næsten præcis den samme mængde som før pandemien.
Men fremtiden ser betydeligt dyrere ud. Årsagen? Skærpede klimakrav og flyselskaber, der gradvist skal begynde at betale for hele deres klimapåvirkning.
Indtil for nylig modtog luftfartsselskaber store dele af deres emissionskvoter gratis inden for EU’s emissionshandelssystem. Det er alt sammen slut nu. I 2025 skal virksomhederne selv dække halvdelen af omkostningerne – og fra 2026 for hele omkostningerne. Dette gælder dog kun for flyvninger inden for Europa.
Europa-Kommissionen kunne allerede næste år beslutte, at langdistanceflyvninger også skal være omfattet af EU’s strengere system – hvilket så ville betyde omkostningsstigninger på over 1.000 procent for disse flyvninger.
Ifølge estimater kan de nye regler øge prisen på omkring 350 DKK pr. billet inden for Europa og op til 1.300 DKKK på langdistancerejser. Læg dertil øgede krav til biobrændstoffer, hvor EU nu kræver mindst 2 procent bæredygtigt flybrændstof – et tal, der vil stige til 70 procent i 2050. Dette forventes at tilføje yderligere 350 DKK pr. europæisk flyvning.
Ifølge T&E udledte Lufthansa 10 millioner tons kuldioxid i 2024 og betalte 1,2 milliarder danske kroner for udledningen. Inden for to år kan tallet stige til over 11 milliarder.
Fodnote: Transport & Environment (T&E) er en nonprofitorganisation med base i Bruxelles, der fokuserer på at fremme bæredygtige transportløsninger i Europa. Organisationen blev grundlagt i 1990 og er en af de mest indflydelsesrige stemmer inden for europæisk transport- og klimapolitik.