Annons:

Ny undersøgelse: Danskerne prioriterer natur, mad og autentiske oplevelser på ferien

Når danskerne rejser udenlands, er det i stigende grad for at spise god mad, interagere med lokale og udforske rejsemålets kultur og historie. Det viser en ny undersøgelse af danskernes rejsevaner. Samtidig er naturoplevelser af høj prioritet.

En ny undersøgelse gennemført af full service-bureauet Related viser, at danskerne i stigende grad prioriterer madoplevelser samt autentiske oplevelser på ferien. Samtidig er natur fortsat et vigtigt parameter, når danskerne vælger rejsemål.

– 64 pct. af danskerne angiver natur og outdoor-oplevelser som vigtigt, når de skal vælge rejsemål. Dermed er det den vigtigste faktor. Andre vigtige faktorer er madoplevelser (59.1 pct.), kulturelle og historiske oplevelser (51.7 pct.) samt interaktion med de lokale. Sidstnævnte har 34.0 pct. angivet som vigtigt, svarende til en stigning på 9.2 procentpoint ift. 2021. Generelt kan vi se, at der er en stigende præference for det autentiske og lokale, forklarer Dennis Grauslund, der er Insights & Data Senior Executive hos Related, og ansvarlig for undersøgelsen.

Venner og familie vigtigste kilde til rejseinspiration
Kigger man på hvor de danske rejsende finder inspiration til deres rejsemål, er venner og familie fortsat den vigtigste kilde.

– Hele 64.4 pct. af danskerne får rejseinspiration fra venner og familie, som dermed klart er den største inspirationskilde. Dette efterfølges af onlinekilder som søgemaskiner, online-rejsebureauer, rejsearrangørers hjemmesider, anmeldelsessider samt sociale medier som Facebook og Instagram, fortæller Dennis Grauslund.

Spanien, Italien og Tyskland har bedste image
I undersøgelsen har man også spurgt de danske rejsende om deres kendskab til og indtryk af 141 destinationer. Baseret på disse svar er der udregnet en liste over hvilke rejsemål, der har det bedste image.

– Vi kigger på, hvor mange der kender til destinationen, samt hvad de rejsende synes om den. Hvor mange har været der, og var deres oplevelse positiv eller negativ? Og blandt de, der ikke har været der endnu, hvor mange har så lyst til at besøge destinationen? Disse data kombineres via en algoritme, der udregner en image-værdi, forklarer Dennis Grauslund, der på baggrund af algoritmen kan afsløre følgende top fem: Spanien, Italien, Tyskland, Grækenland og Norge har det bedste image som rejsemål blandt danske rejsende. Og Australien er den oversøiske destination med det bedste image – efterfulgt af New Zealand og Japan beretter han.

Vigtigste faktorer ved valg af rejsemål:

  1. Naturoplevelser/friluftsliv = 64,11%
  2. Madoplevelser = 59,11%
  3. Besøge små og unikke byer = 57,58%
  4. Tage på stranden = 53,04%
  5. Kulturelle og historiske oplevelser (museer, kulturelle og historiske steder) = 51,72%
  6. Oplevelser i storbyen = 50,71%
  7. Shopping = 40,52%
  8. Mulighed for at dyrke rejse-/kunstfotografering = 40,49%
  9. Indkvarteringsmuligheder med all inclusive = 36,31%
  10. Interaktion med de lokale = 34,01%

Kilder til rejseinspiration:

  1. Familie og venner = 64,4%
  2. Søgemaskiner (Google, Bing..) = 55,2%
  3. Online rejsebureauer = 40,2%
  4. Rejsefirmaers hjemmesider (flyselskaber, hoteller osv.) = 34,2%
  5. Online anmeldelsessider (Tripadvisor osv.) = 33,6%
  6. Facebook = 32,4%
  7. Anbefalinger fra rejsebureauer / butiksvinduer = 29,6%
  8. Instagram = 29%
  9. Rejse-tv-programmer = 27,8%
  10. Online medier = 25,8%

 

 

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.