Annons:

Norses nye administrerende direktør: “Vi træffer ikke beslutninger baseret på følelser. Vi træffer beslutninger baseret på data”

Norse Atlantic Airways ASA har udnævnt Eivind Roald til sin nye administrerende direktør. Han tiltrådte med det samme og erstatter grundlægger Bjørn Tore Larsen, der nu overtager rollen som bestyrelsesformand. Udnævnelsen betyder, at Eivind Roald får det overordnede ansvar for virksomhedens videre udvikling. Skribent: Jan Henrik Ulvatne

Eivind Roald har mere end tredive års erfaring fra ledende stillinger inden for luftfart, teknologi og kommerciel drift. Han har tidligere været kommerciel direktør hos SAS, administrerende direktør for Hewlett Packard Norge og administrerende direktør for QNTM Group. I de senere år har han arbejdet som rådgiver inden for kommerciel forbedring og teknologidrevet udvikling.

Travel News mødte Eivind Roald kort efter ansættelsen for at høre, hvorfor han takkede ja – og hvilke prioriteter han ser for Norse i fremtiden.

Eivind Roald beskriver beslutningen om at tage jobbet som en kombination af professionel motivation og et dybt personligt engagement i luftfart. Han fremhæver virksomhedens potentiale og ejernes tillid som afgørende.

– Da jeg fik muligheden for at deltage i at videreudvikle en virksomhed med så gode forudsætninger for at få succes, og hvor ejeren siger, at han har brug for en anden type kompetence, så bliver man meget ydmyg, siger han.

Han siger også, at hans forbindelse til luftfartsbranchen aldrig rigtig forsvandt efter hans tid hos SAS.

– Jeg har aldrig formået at forlade den luftfartsverden, jeg var en del af. Én gang en flyvning, altid en flyvning. Det forstår man først, når man selv har været inde i det, siger Eivind Roald og beskriver luftfart som en branche, hvor folk bliver, selv gennem hårde forandringer.

Ifølge Eivind Roald har Norse en vigtig konkurrencefordel gennem kombinationen af ​​egne ruter og langsigtede flykontrakter, som giver en stabil og forudsigelig indtægtsstrøm.

– Det er en forudsigelig omsætning. Hver måned kommer der penge ind, siger han om kontrakterne.

Virksomheden har også transporteret over fire millioner passagerer siden starten og kan vise kabinefaktorer blandt de højeste globalt. Men Eivind Roald understreger, at høje kabinefaktorer ikke nødvendigvis betyder høj omsætning.

Dette vil være et af hans fokusområder. Han mener, at visse kommercielle mekanismer skal strammes op, især prisfastsættelse og kapacitetsstyring i premium-kabinen.

– Belægningsfaktoren er verdensførende, men ikke nødvendigvis omsætningsførende. Vi skal finde en bedre balance der, siger han.

Han ser også et stort potentiale i supplerende indtægter – opgraderinger, mad og drikke, hotelpartnerskaber og billeje. Indtil videre har Norse kun brugt dele af dette, siger han.

Norse opererer i øjeblikket tolv Dreamlinere, hvoraf omkring halvdelen er bundet til langtidskontrakter.

– Seks af flyene er kontraheret af IndiGo, og et er delvist kontraheret med P&O Cruises. Det giver os god forudsigelighed i omsætningen, forklarer han.

De andre fly bruges i Norses eget rutenetværk. Eivind Roald fremhæver den moderne flåde, og at kabinekonfigurationen giver et konkurrencedygtigt premium-tilbud.

– Vores mest moderne fly har 56 premium-sæder med en “business class light”-følelse, siger Eivind Roald og påpeger, at kabinen får meget høje kundevurderinger.

Ifølge ham giver dette et stærkt fundament for yderligere kommerciel udvikling – især gennem smartere brug af premium-produktet.

Kundeoplevelse er et andet område, hvor Eivind Roald ser et klart forbedringsrum. Han henviser til kundefeedback og mener, at virksomheden skal blive bedre til at håndtere uregelmæssigheder.

“Når alt går godt, leverer vi et godt produkt, men hvis der sker noget, skal vi være i stand til at levere en kundeoplevelse, der føles fair,” siger han.

Dette er en central del af, hvordan kunderne rent faktisk vurderer flyselskaber, siger Roald, og vil være en prioritet fremadrettet.

Norse har opbygget teknologimiljøet Norse Coders, som har udviklet store dele af virksomhedens digitale platform. Eivind Roald mener, at dette giver et godt udgangspunkt, men at investeringen i teknologi – især AI – skal øges.

Han trækker paralleller til sit rådgivningsarbejde og er klar:

“Virksomheder, der ikke integrerer AI i både drift og kundekommunikation, vil miste konkurrenceevne,” siger han.

Især i tilfælde af forsinkelser og aflysninger ser han, at AI kan bidrage til bedre information og færre kontakter med kundeservice.

Når det kommer til loyalitetsprogrammer, tror Eivind Roald ikke, at Norse vil bygge sit eget system fra bunden. Han ser dog potentiale i partnerskaber med operatører, der primært flyver korte ruter.

Han mener også, at Norse bør bruge alternative marketingkanaler mere aktivt. Virksomheden har ikke store marketingbudgetter, og Eivind Roald tror på kraften i mikroinfluencere og tilfredse kunder.

“Jeg sætter pris på de kunder, der taler godt om os og fungerer som mikroinfluencers. Det tror jeg mere på end på store kampagner,” siger han.

Da han blev spurgt, om Norse kan tilbyde flere direkte ruter fra Norden, som efterspørgslen i både Norge og Sverige ofte peger på, er han klar over, at beslutninger skal baseres på fakta.

“Vi træffer ikke beslutninger baseret på følelser. Vi træffer beslutninger baseret på data,” siger han.

Han refererer til sin tid hos SAS, hvor flere ruter blev lukket, fordi efterspørgslen ikke matchede den offentlige debat.

Eivind Roald træder ind i rollen med ambitionen om at udvikle de strukturer, Norse allerede har opbygget. Hans arbejde vil i høj grad være rettet mod de områder, som virksomheden selv er interesseret i.

 

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.