Annons:

Michelin-succes er guld værd for Danmarks brand i udlandet

Aftenens uddeling af Michelin-stjerner blev endnu en markering af dansk gastronomis eliteniveau, og det vil få endnu flere højtforbrugende turister til at søge mod Danmark, vurderer HORESTA

Dansk gastronomi markerede sig i aften endnu engang som gastronomisk supermagt, da årets Michelin-stjerner blev uddelt.
Triumfen kommer tilmed i et år, hvor Brian Mark Hansen fra Søllerød Kro i forvejen har hentet guld hjem til Danmark, da han i januar blev verdensmester for kokke.

”Dagens Michelin-uddeling viser, at dansk gastronomi står stærkere end nogensinde. Betydningen af det kan ikke overvurderes. Dansk gastronomis succes smitter af på Danmarks brand i udlandet, hvor det sammen med for eksempel vores design og bæredygtighed bidrager til at skabe et billede Danmark som cool og hot på samme tid”, siger Pia E. Voss, der er administrerende direktør i HORESTA.

Hun forventer, at endnu en markering af dansk gastronomis høje niveau vil få endnu flere højtforbrugende turister til at søge mod Danmark.

Succes i provinsen
HORESTA kæmpede for år tilbage for at få Michelin Guiden til også at søge uden for hovedstaden. Det har ført en række nye Michelin-stjerner med sig i store dele af landet, og denne udvikling fortsatte i aften. Det glæder Pia E. Voss:
”Det er utrolig glædeligt, at endnu flere restauranter i provinsen er kommet i søgelyset hos Michelin. Nord, vest og syd for hovedstaden findes der mange spændende spiseoplevelser på et meget højt, gastronomisk niveau. De skal ses og anerkendes på præcis samme måde, som restauranterne i hovedstaden bliver det”, siger Pia E. Voss.

Fødekæden
Hun ser dog med en vis bekymring på fremtiden, for det ser ud til, at det bliver sværere og sværere at tiltrække unge til kokke- og tjeneruddannelserne.

”Ligesom i en række andre erhverv, står vi allerede i dag med stor mangel på elever, og det ser ud til, at det kun bliver værre. Lykkes det ikke at knække kurven, vil fødekæden af talenter blive mindre, og det vil ramme dansk gastronomi hårdt. Så hårdt, at det bliver svært at fortsætte mange års uafbrudt fremgang”, siger Pia E. Voss. Uddannelserne til kok, tjener, receptionist og smørrebrød/cater har oplevet et fald i søgningen på 47 procent på fire år.
Pia E. Voss mener, der skal sættes ind på flere fronter for at få flere unge til at søge ind på kokke- og tjeneruddannelserne.
”Generelt skal vi som samfund blive meget bedre til få de unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Der er alt for mange, som vælger gymnasievejen, men ikke kommer i gang med en videregående uddannelse. Samtidig skal vi som erhverv blive bedre til at fortælle de unge, hvilke utrolig spændende karrieremuligheder, vores erhverv rummer. Endelig er der brug for er endnu mere attraktive uddannelsesmiljøer på både erhvervsskoler og ude i virksomhederne”, siger Pia E. Voss.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.