Annons:

Lufthavnschef lover mindre ventekaos i sommerferien: Vi håber, at vi kan få det til at minde om en normal sommer

Problemerne i Københavns Lufthavns sikkerhedskontrol vil fortsætte, men passagerne vil komme til at stå mindre i kø end under de kaotiske scener, der har udspillet sig i løbet af foråret.

Det siger topchef Thomas Woldbye på dagen, hvor lufthavnen fremlagde et kraftigt forbedret resultat, men stadig kæmper med store underskud.

Det gik ikke godt i sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn i løbet af bededagsferien. Her var der ventetider på op mod en time, stor kaos og utilfredse rejsende, som missede deres fly.

Og skal man rejse til sommer, kan man godt forberede sig på længere ventetider end før coronakrisen. Men lufthavnens topchef, Thomas Woldbye, regner med, at de problemer, der har været på det seneste, vil blive mindre, jo længere tid der går.

Udfordringen i lufthavnen lige nu er, at det kniber med at få ansat medarbejdere i sikkerhedskontrollen hurtigt nok.

»Vi er midt i en opbygningsperiode, hvor passagererne er kommet hurtigere tilbage, end vi havde regnet med. Vi har ikke kunnet gøre det hurtigere, og mange andre lufthavne har langt større udfordringer med det her,« siger Thomas Woldbye.

Han fortæller, at lufthavnen i øjeblikket ansætter omkring 100 nye medarbejdere om måneden, og at hovedparten af dem bliver ansat i sikkerhedskontrollen. Men de skal igennem forskellige sikkerhedsgodkendelser og en uddannelse, som tager tre måneder.

Men det betyder, at den normalt effektive sikkerhedskontrol, som lufthavnen havde før coronakrisen, endnu ligger noget ude i fremtiden. Den tid, som passagerne kan komme til at stå og vente på at få deres ting gennemsøgt, kan være op til en halv time i løbet af sommeren, vurderer lufthavnsdirektøren.

20-30 minutter

»Gennemsnittet i 2019 var under fire minutter i sikkerhedskontrollen, og det skal vi tilbage til. Det tror jeg ikke, vi kommer i løbet af sommeren. Men kan vi bringe det under 20-30 minutter, vil det være inden for det, folk kan leve med. Der vil være travlt på enkelte dage om sommeren, men vi håber, at vi kan få det til at minde om en normal sommer,« siger Woldbye.

Han mener ikke, at lufthavnen kan beskyldes for at være kommet for sent i gang efter en periode med corona, hvor flytrafikken var stort set lammet.

Da krisen var værst i starten af 2021, var antallet af ansatte i virksomheden i lufthavnen reduceret fra 22.000 til 13.000.

»Vi har en genåbningsplan, og den begyndte vi allerede at eksekvere på i december. Der ansatte vi folk, selvom vi på det tidspunkt ikke vidste, hvad fremtiden ville bringe – hvor vi lå på 40 procent af den normale trafik, og verden var hårdt ramt af omikron. Men det er jeg glad for, at vi gjorde, fordi det ellers ville have set meget værre ud i dag,« siger Woldbye.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.