CityJet er et irsk flyselskab, der har eksisteret i 30 år og er blevet omstruktureret to gange i den periode. Nu er det tid igen.
I 2018 stoppede virksomheden med at flyve under eget navn og gik helt over til at lease fly og besætninger. Tilbage i 2016 leasede SAS otte af CityJets CRJ900-fly. I dag har SAS mere end dobbelt så mange af de 90-sæders regionalfly leaset.
Under pandemien i 2020 aflyste CityJet alle flyvninger og omstrukturerede. Året efter var det SAS’ tur til at afvikle gældsbjerget. Men forholdet til CityJet forblev.
CityJet har hovedkvarter i Dublin, ledelse i London og base og vedligeholdelse i Kastrup med omkring 500 ansatte. Nogle af virksomhedens medarbejdere er også ansat i Stockholm.
CityJet, der leaser et halvt dusin større CRJ 1000-fly til Lufthansa og dets datterselskab Bussels Air, fusionerede med det spanske regionale flyselskab Air Nostrum i 2023.
I sidste uge blev CityJet tvunget til at søge gældsbeskyttelse og efterfølgende rekonstruktion fra Irlands højesteret. Om og i så fald hvordan virksomhedens krise vil påvirke SAS er stadig uklart.
– SAS er ikke operationelt påvirket, CityJet flyver som planlagt, siger Pia Herrera, SAS pressechef, til Travel News.