Hotels.com har udgivet Unpack ’26: The Trends in Travel™. Den årlige globale rapport fremhæver skift i rejsendes adfærd og de destinationer, der vil dominere rejseplanerne i 2026.
Historiske perler: Næste år sætter rejsende fokus på “hvile” i restaureringen ved at tjekke ind på hoteller, der kombinerer historisk arkitektur med moderne faciliteter.
Hotels.coms liste over Årets hoteller 2026 fremhæver en stigning i efterspørgslen efter upcyclede feriesteder såsom tidligere skolebygninger, togstationer og banker, der tilbyder gæsterne et behageligt ophold fyldt med unik karakter og kulturel relevans.
Hotel-hop: Næsten halvdelen af danske rejsende (48 %3 ) får mest muligt ud af hver rejse ved at booke flere hoteller inden for samme destination. Denne nye tendens – kaldet Hotel-hop – er drevet af danske rejsendes ønske om at:
- Udforske forskellige kvarterer (52 %)
- Gøre rejsen varieret og spændende (46 %)
- Få bedre tilbud og rabatter (31 %)
Byferier, ø-ferier og begivenhedsbaserede rejser såsom koncerter og festivaler er de vigtigste motivatorer. Hotel-hop-trenden er især populær blandt rejsende fra generation Z og millenniumgenerationen, hvor hver femte ser “bleisure”-rejser som den perfekte mulighed for at hoppe fra det ene ophold til det næste.
“Hotels.com har set data, der viser, at folk, der planlægger rejser, booker et hotel i appen og derefter tilføjer et andet hotel til den samme rejse,” siger Melanie Fish, kommunikationsdirektør hos Expedia Group. “Tredjepartsundersøgelser har vist, hvorfor de gør det, og det er åbenbart værd at pakke ud og pakke om for at få et skift i omgivelser, kvarter og værdi.”
Prognose for set-jetting i 2026: Set-jetting er tilbage – og større end nogensinde. Denne tendens til at rejse til destinationer inspireret af tv-serier og film, som først blev fremhævet af Hotels.com i 2022, forventes nu at blive en potentiel industri til en værdi af 8 milliarder dollars alene i USA4. Interessen er stigende:
- 52 % af danske rejsende siger, at deres ønske om at tage på en set-jetting-rejse er steget i det forløbne år.
- 76 % af generation Z og 78 % af millennial generationen planlægger nu rejser baseret på det, de har set på skærmen.
Unikke regionale sportsbegivenheder: En anden tendens, vi ser udvikle sig i 2026, er interessen for at opleve unikke regionale sportsbegivenheder. Tænk på sumobrydning i Japan, thailandsk boksning i Thailand og endda ostevæddeløb i Storbritannien! Rapporten viser, at mere end halvdelen (55 %) af danske rejsende overvejer at se en af disse begivenheder, når de er på destinationen, hvor den finder sted, og 51 % siger, at de er motiverede til at lære om lokalhistorie og traditioner, mens de rejser.