Efter flere år med en blanding af tragiske flystyrt, konstatering af alvorlige mangler i sikkerheden ombord på bestemte flymodeller og massive strejker blandt medarbejderne havde Boeing et stort arbejde foran sig.
Og det så ud til at gå den rigtige vej.
Men torsdag blev den amerikanske flyproducent igen slået tilbage, da selskabet blev sat i forbindelse med en tragisk flyulykke, der kan vise sig at være den mest dødbringende i 20 år.
Med kurs mod Gatwick i London mistede flyet, en Boeing-787-8 Dreamliner, signalet mindre end et minut efter, at det var lettet fra Ahmadabads lufthavn i det vestlige Indien.
Kort tid efter styrtede flyet til jorden i et nærliggende beboelsesområde, og indtil videre meldes 240 mennesker dræbt – heriblandt passagerer på flyet og mennesker, der befandt sig på jorden, da ulykken indtraf.
Aktien faldt straks knapt fem procent, og pilen har haft fortsat kurs nedad i eftermarkedet, hvor aktien indtil videre er faldet 1,1 procent.
Det skriver Berlingske
Alvorlige problemer hos Boeing
Flyindustrien fungerer i praksis som et duopol, hvor Boeing eller Airbus står bag langt de fleste af de flymodeller, der bruges til kommercielle flyvninger.
I modsætning til Airbus har Boeings flymodeller været forbundet med en række alvorlige luftfartshændelser de seneste år. De har kostet selskabet dyrt.
I 2024 præsterede selskabet et underskud på 11,8 milliarder dollar. Det bragte det samlede tab siden 2019 op på mere end 35 milliarder dollar, svarende til over 226 milliarder kroner, skriver nyhedsbureauet AP News.
Af de mest alvorlige hændelser er to ulykker, hvor selskabets fly af typen 737 Max styrtede ned, med tab af hundredvis af menneskeliv til følge.