En nylig YouGov-undersøgelse bestilt af Crowne Plaza afslører, at næsten 74 % af respondenterne ville tage en ven/ægtefælle med på en arbejdsrejse, hvis de fik chancen. Entusiasmen er særligt høj blandt Generation Z og millennials. Interessant nok indrømmede omkring en ud af fem, at de allerede har gjort det – uden at informere deres arbejdsgivere.
Balance mellem arbejde og privatliv er den nye prioritet
Psykolog Jean Twenge, forfatter til Generations, mener, at Generation Z’s tilgang til arbejde driver skiftet. “De ønsker ikke, at deres arbejde skal være hele deres liv,” fortalte hun Business Insider. Med færre huslige forpligtelser og en stærk vægt på personlig tid er yngre medarbejdere mere tilbøjelige til at udvide forretningsrejser til miniferier.
Twenge påpegede også, at nogle Generation Z’ere måske undgår at diskutere disse aftaler med deres chefer, simpelthen fordi de er nye på arbejdsmarkedet og usikre på virksomhedens normer. “De er bare ikke sikre på, om det ville være okay,” bemærker hun.
Nogle arbejdsgivere er med på vognen – stille og roligt
Ikke alle virksomheder vender det blinde øje til. Faktisk er nogle begyndt at omfavne konceptet med blandede rejser. Ifølge Ginger Taggart, vicepræsident for brandstyring for globale premiumbrands hos IHG Hotels & Resorts (som ejer Crowne Plaza), betragtes ideen om at medbringe en plus-one ikke længere som tabu.
“At medbringe en plus-one på en arbejdsrejse er ikke længere en ‘beskidt lille hemmelighed’,” fortalte Taggart Business Insider. Hun tilføjede, at nogle arbejdsgivere nu aktivt støtter konceptet og ser det som en måde at reducere medarbejderstress på, samtidig med at produktiviteten opretholdes. “Det gør det muligt for hele deres arbejdsstyrke og deres medarbejdere at drage fordel af produktiviteten i deres forretningskrav, men samtidig berige deres liv,” sagde hun.
Eksperter advarer dog om, at grænser bør defineres klart. Stephan Meier, formand for Management Division på Columbia Business School, understregede, at virksomheder skal fastsætte klare retningslinjer for sådanne ture. Uanset om det er en streng 9-til-5-plan eller teambuilding efter arbejde, bør forventningerne være gennemsigtige.
“Alle ved så, hvad reglerne er,” forklarede Meier. “Der er ingen måde at gemme sig i lobbyen eller lade som om, vi ikke kender hinanden for at sikre sig, at andre ikke ser, at jeg er sammen med min partner.”
Selvom grænsen mellem arbejde og fritid i stigende grad udviskes for unge forretningsrejsendee, er budskabet klart: kommunikation er nøglen. Efterhånden som bleisure bliver en mere accepteret del af arbejdspladskulturen, bliver både medarbejdere og arbejdsgivere nødt til at finde den rette balance mellem personlig frihed og professionelt ansvar.