Umiddelbart lyder det måske ikke som det mest betryggende, at et fly med flere hundrede mennesker ombord kan have en sovende pilot i cockpittet.
Men hvis man skal tro en ny tysk undersøgelse, er der en stor sandsynlighed for, at du selv har siddet på et fly i cirka 10.000 meters højde, hvor piloten ved styrepinden har lænet sig tilbage og taget en morfar.
Den tyske fagforening for piloter har nemlig lavet en undersøgelse blandt deres medlemmer, som viser, at 93 procent af deres piloter har taget en lur i cockpittet inden for de sidste par måneder. Af dem svarede 12 procent, at de tager en lur på hver eneste tur, mens 44 procent svarede, at de tager en lur regelmæssigt. Det skriver dr.dk
Undersøgelsen er besvaret af mere end 900 piloter fra forskellige tyske flyselskaber. Ifølge fagforeningen selv er undersøgelsen ikke repræsentativ.
Dog nikker man også genkendende til fænomenet herhjemme.
– Nu har jeg selv været i luftfart i 10 år, og jeg må da indrømme, at jeg selv har gjort brug af det og set mange af mine kollegaer, som har gjort det, fortæller Kasper Svendsen, der er forbundssekretær i Flyvebranchens Personale Union, som er fagforening for piloter i en lang række flyselskaber i Danmark, som blandt andet Norwegian, Air Greenland og Sunclass Airlines.
Det er dog ikke forbudt for den ene pilot at lukke øjnene, hvis den anden holder skansen imens, understreger han.
Ifølge EU’s regler, som alle europæiske flyselskaber er underlagt, er der mulighed for det, der i fagtermer kaldes “controlled rest” (kontrolleret hvile, red.).
– Det er et middel, der er blevet taget i brug for netop at undgå, at piloter bliver for trætte, når de skal til at lande en flyvemaskine et specifikt sted, fortæller han.
Kasper Svendsen er dog alligevel overrasket over, hvor mange af de tyske piloter der gør brug af muligheden for en lur. Og fordi alle europæiske flyselskaber er underlagt de samme regler, tror han også, at de tyske svar kan overføres til de danske piloter.
– Min opfattelse er ikke, at det er noget, der bliver brugt af piloter på daglig basis på individniveau, men det er noget, der bliver brugt på daglig basis generelt over hele pilotgruppen i Danmark, fortæller han.