Det Europæiske Luftfartssikkerheds agentur (EASA) har nu offentliggjort sin første rapport inden for rammerne af miljøprojektet ReFuelEU. I år vil 2 procent af brændstoffet være SAF (Sustainable Aviation Fuel) og vil omfatte forskellige biobrændstoffer, normalt fremstillet af slagterifedt eller stegeolier, og syntetisk flybrændstof.
I 2030 vil SAF-blandingen være 6 procent for at nå det langsigtede mål på 70 procent inden 2050.
Men vejen dertil er lang, og manglen på produktion er mærkbar. Som følge heraf var prisen på SAF sidste år tæt på 7 dollars pr. gallon, tre gange så dyr som Jet-A.
De flyselskaber, der brugte SAF sidste år, købte 63,7 millioner gallon for omkring 4 milliarder svenske kroner, hvilket reducerede CO2-udledningen med 714.000 tons eller omkring 10.000 normale flyvninger fra Madrid til Paris.
Udvidelsen af SAF-systemet er stadig i sin vorden. Sidste år var der 25 brændstofselskaber, der leverede SAF til 33 lufthavne i tolv lande. Men stort set alt forbrug af bæredygtigt brændstof fandt sted i fem lande: Spanien, Frankrig, Holland, Tyskland og Sverige.