Reformen, som Europa-Kommissionen præsenterede tilbage i 2023, har været genstand for intensive forhandlinger mellem Europa-Parlamentet og medlemslandene i løbet af foråret og sommeren 2025. Nu er uenigheden blevet så stor, at forhandlingerne er blevet afbrudt. Dette rapporteres blandt andet af TT.
Kernespørgsmålene er:
1. Gratis håndbagage
Parlamentet ønsker at lovgive om, at alle passagerer skal have ret til at medbringe både en personlig genstand og et lille stykke håndbagage gratis i kabinen, med en øvre grænse på 7 kilogram og i alt 100 centimeter.
Medlemslandene – støttet af flere flyselskaber – siger nej. De ønsker kun at garantere gratis transport af en “personlig genstand”, hvilket ville give selskaberne fortsat ret til at opkræve betaling for en almindelig håndbagage.
2. Hvornår der skal udbetales kompensation
I dag har rejsende ret til kompensation, hvis deres fly er forsinket med mindst tre timer.
Her ønsker Europa-Parlamentet at bevare de nuværende regler, mens medlemslandene presser på for en kraftig stigning: fire timer på korte og mellemdistanceflyvninger og seks timer på langdistanceflyvninger.
En sådan ændring ville drastisk reducere antallet af kompensationssager – noget som flyselskaberne længe har lobbyet for.
Uenigheden betyder, at der ikke kan udarbejdes nye regler. Det belgiske rådsformandskab havde håbet at nå til enighed inden årets udgang, men efter den seneste runde af trilogforhandlinger er processen gået i stå.
For rejsende betyder stoppet, at intet vil ændre sig. Det nuværende regelsæt, EU 261/2004, vil fortsat gælde – inklusive tre timers forsinkelse som grænse for kompensation og flyselskabernes ret til at opkræve betaling for håndbagage.
For flyselskaberne betyder dødvandet, at nuværende forretningsmodeller vil forblive gældende. Håndbagagegebyrer, en vigtig indtægtspost i lavprissegmentet, kan fortsat anvendes, som de gør i dag.
– Vi håber, at der kan opnås en aftale, der er rimelig og realistisk for både rejsende og flyselskaber. Intet flyselskab ønsker at opleve en forsinkelse eller aflyse en flyvning, fordi det fører til utilfredse passagerer og involverer høje omkostninger. Men vejr, strejker og andre uforudsete begivenheder kan forårsage forstyrrelser i lufttrafikken, og så er der behov for et regelsæt, der er godt for passagererne, men som også tager højde for flyselskaberne og hvilke foranstaltninger der er mulige, hvis en flyvning er forsinket eller må aflyses, siger Charlotte Holmbergh, kommunikationsdirektør hos Norwegian.
Undersøgelser viser, at rejsende foretrækker at ankomme lidt senere frem for at modtage kompensation.
– Det er vigtigt at give flyselskaberne mulighed for at træffe foranstaltninger for at minimere konsekvenserne for passagererne.
– Når det kommer til håndbagage, er én gratis håndbagage allerede inkluderet ombord i EU. At inkludere to gratis håndbagage er fysisk umuligt, fordi de fleste fly, der opererer i Europa, kan rumme omkring 80 håndbagagetasker. Der ville ikke være plads til alles tasker. Dette ville føre til dyrere flybilletter. Det er bedre for rejsende at kunne påvirke prisen på deres flybillet afhængigt af, hvor meget bagage de skal medbringe, siger Charlotte Holmbergh.
For forbrugere og rejsebranchen betyder dette fortsat usikkerhed – især da mange aktører håbede på et klarere, harmoniseret regelsæt, der kunne have reduceret konflikter i tilfælde af forsinkelser og aflysninger.
Samtidig udtrykker forbrugerorganisationer i EU bekymring for, at reformen, i den form som medlemslandene har forfulgt, ville have resulteret i en forværring snarere end en styrkelse af rejsendes rettigheder.
Det er uklart, hvornår – eller om – forhandlingerne vil blive genoptaget. Selv hvis et nyt kompromisforslag skulle fremlægges, ville både Parlamentet og mindst 15 medlemslande skulle støtte det. I øjeblikket er afstanden mellem parterne stor.