Dette er tredje gang, at EU har tildelt miljøtilskud under Clean Aviation Joint Undertaking. De vindende projekter forventes at flyvetest deres kreationer inden for tre år.
Hovedsporet til at reducere drivhusgasemissioner er hybride elektriske fremdriftssystemer. Ved at optimere motorer til vandret flyvning med almindeligt flybrændstof og bruge ekstra kraft fra lithium-ion-batterier under start og stigning kan brændstofforbruget reduceres og rækkevidden forlænges.
Blandt de vindende projekter var et nyt samarbejde mellem Europa og Pratt & Whitney Canada, som modtog 700 millioner SEK til at kombinere sine jetmotorer med 250 kilowatt elmotorer fra Collins Aerospace.
Den fransk-italienske ATR modtog tilskud til at udvikle sin hybride elektriske testplatform, Safran blev tildelt tilskud for videreudvikling af sin nyligt EASA-certificerede 125 kilowatt elmotor, både Airbus og Rolls Royce modtog støtte til deres elektriske projekter, og Spaniens Skylife Engineering blev tildelt tilskud for sit system til at detektere elektriske fejl og reducere elektromagnetisk interferens.
Derudover blev det tyske Fraunhofer Institut prisbelønnet for sine batteristudier, det italienske Universitet i Campania for sikkerhed om bord med brint og det britiske Honeywell for studier af kunstig intelligens i flyproduktion.