En nylig rapport fra Mastercard Economics Institute viser, at rejsesvindel steg med 18 procent i højsæsonen sidste sommer og med hele 28 procent i vinteren 2024/25. Ifølge rapporten er svindel knyttet til rejsebureauer og rejsearrangører mere end fire gange mere almindelig end gennemsnittet for andre brancher.
Ofte involverer det rejser, der ikke finder sted, eller produkter, der er radikalt forskellige fra, hvordan de blev markedsført. Svindelens art varierer afhængigt af, hvor man befinder sig i verden. I byer som Bangkok og Jakarta tegner taxa- og udlejningsbilsvindel sig for størstedelen af de rapporterede tilfælde. I Hongkong og Barcelona er restaurantsvindel og kreditkorttyveri blevet mere almindeligt.
De laveste niveauer af rejsesvindel rapporteres fra San Francisco, Dublin, Seoul, Budapest og Edinburgh, mens rejsende til Cancún, Hanoi, Dhaka og Bangkok oftere rapporterer at være blevet snydt. Mastercard påpeger, at rapporten ikke rangerer byer efter svindelniveauer, men viser variationer – det er en relativ sammenligning, ikke en liste over de højeste og laveste.
De problemer, den fremhæver, er heller ikke begrænset til selve destinationerne. Svindel i bookingfasen er steget kraftigt. Sidste år steg antallet af tilfælde med mere end 12 procent. Det involverer ofte manipulerede fotografier, falske bekræftelseslinks og andre tricks til at stjæle betalingsoplysninger.
Rapporten advarer rejsende om tilbud, der ser for gode ud til at være sande, især i sommerhøjsæsonen, hvor presset på populære destinationer er størst. For at reducere risikoen anbefales det at investere i rejseforsikring, bruge digitale tegnebøger og bruge kreditkort med aktiveret svindelbeskyttelse.