Bøderne gælder for Braathens International Airways AB og Braathens Regional Airways AB, som ikke har indsendt emissionskvoter for 2024 rettidigt. Beløbene udgør henholdsvis 142,7 millioner SEK og 83,1 millioner SEK.
Begge virksomheder har rapporteret betydelige emissioner af kuldioxidækvivalenter, men har ikke indsendt emissionskvoter inden den fastsatte frist, den 30. september 2025. Ifølge forordningen (2020:1180) om visse drivhusgasemissioner er dette en forpligtelse, der ikke kan fraviges, og der opkræves derfor bøder. Årsagen til de høje bøder er, at de ifølge forordningen (2020:1180) om visse drivhusgasemissioner skal beregnes ud fra det antal emissionskvoter, som virksomheden skulle have indsendt (100 EUR pr. ton kuldioxidækvivalent og med en genberegning under hensyntagen til inflationen siden 2013).
“Emissionshandelssystemet er en central del af EU’s klimapolitik. Det er baseret på princippet om, at hvert ton kuldioxidudledning svarer til én emissionsret. Når virksomheder ikke overholder reglerne, skal vi handle, både for at beskytte miljøet og for at opretholde retfærdighed mellem aktørerne,” siger Kristin Sinclair, administrator hos Miljøstyrelsen i en skriftlig kommentar.
Braathens International Airways har indgivet konkursbegæring, og Braathens Regional Airways er under omstrukturering af virksomheden. EU-lovgivningen (emissionshandelsdirektivet) tillader dog ingen undtagelser fra forpligtelsen til at afgive emissionsrettigheder, uanset virksomhedernes økonomiske situation. Miljøstyrelsen understreger, at betaling af gebyret ikke fritager virksomheder fra forpligtelsen til at afgive emissionsrettigheder.