Forsinkelsen skader ikke kun Boeing økonomisk, men skaber også usikkerhed for flyselskaber verden over, der har regnet med 777X i deres ekspansionsplaner. Blandt kunderne er Emirates, som har udtrykt frustration over forsinkelsen. Det rapporterer Financial Times.
777X er Boeings indtog i wide body-segmentet, som konkurreres med af Airbus A350. Flyet er beregnet til at være verdens største og mest brændstofeffektive tomotorers langdistancefly og er beregnet til at erstatte ældre 777- og 747-modeller.
Gentagne forsinkelser i certificering og udvikling har allerede påvirket kundernes tillid og også Boeings økonomi. Omkostningerne ved programmet anslås nu til mere end 15 milliarder dollars.
Selvom 777X primært er rettet mod større interkontinentale kunder, kan virkningerne sprede sig ved at påvirke kapacitetsplaner, leasingaftaler og rutetilbud. Flyselskaber kan være nødt til at søge alternative fly for at sikre langdistancekapacitet og forblive konkurrencedygtige.
Tillid og fremtiden
Trods tilbageslagene ser Boeing fortsat stærk efterspørgsel efter langdistanceflyvninger efter pandemien. Virksomhedens kommercielle omsætning steg med 30 procent i tredje kvartal af 2025, men overskuddet er tynget af stigende omkostninger til 777X.