USA, som allerede oplevede et fald på 8 procent i årets første kvartal, oplevede et yderligere fald på 13 procent i andet kvartal. Forretningsrejser mellem Storbritannien og USA faldt også kraftigt, og Travelogix rapporterede for nylig et fald på 25 procent i samme periode, rapporterer Business Travel News Europe.
Trods en stærk start på 2025 bemærker HotelHub, at flere store europæiske markeder også mistede hotelbookinger i andet kvartal, delvist på grund af usikkerhed om den amerikanske handelspolitik.
“Denne forsigtighed ser ud til at sprede sig til andre markeder. For eksempel havde Storbritannien øget sine bookinger via HotelHub med 7,15 procent i første kvartal, men første halvdel af året sluttede med et fald på 1,41 procent sammenlignet med 2024,” siger HotelHub i sin kvartalsrapport.
Frankrig oplevede også et fald på 1,53 procent indtil videre i år, på trods af at andet kvartal viste en stigning på 3 procent. Tiden vil vise, om faldet i andet kvartal er en midlertidig effekt af de amerikanske toldmeddelelser, eller om bookingerne snart vil komme sig.
Andre berørte europæiske lande omfatter Tyskland, hvor bookingerne faldt med 8,3 procent i første halvdel af året efter et kraftigt fald på 14,9 procent i andet kvartal. Kun to af HotelHubs 15 største bookinglande – Canada og Norge – rapporterede højere transaktionsvolumener i andet kvartal sammenlignet med samme periode i 2024.
Hotelpriserne steg en smule i andet kvartal med et globalt gennemsnit på 192 USD pr. nat (+1,8 procent i forhold til året før). I Europa var den gennemsnitlige pris 184 USD pr. nat, en stigning på 3,2 procent.
Den gennemsnitlige bookingtid faldt en smule til 16,7 dage globalt, mens den i Europa var længere, med 19 dage. Det gennemsnitlige ophold var 2,41 dage globalt og 1,95 dage i Europa. London var den mest bookede by, foran Paris, New York, Stockholm og Rom.