Stockholms lufthavn, Arlanda, går efter at overhale København og overtage positionen som den førende lufthavn i Norden.
»Min ambition er, at Arlanda skal blive Nordens største lufthavn,« siger Susanne Norman til Svenska Dagbladet. Hun er operativ chef for Arlanda, der hører under det svenske lufthavnsselskab Swedavia.
Selvom Sverige befolkningsmæssigt er det største land i Norden, har det i årevis været Københavns Lufthavn, der har været knudepunktet for den nordiske flytrafik. 30 millioner rejsende passerede i 2024 gennem Københavns Lufthavn mod 23 millioner gennem Arlanda.
Det arbejder Arlanda på at ændre.
»Vi har fået otte nye flyselskaber hertil i år, og nu begynder det at vende for Arlanda. Vi regner med, at antallet af rejsende øges med syv procent i år og med lige så meget i 2026 og 2027,« siger Susanne Norman.
Den 28. oktober lukker sikkerhedskontrollen og indcheckningen i terminal 4 og flyttes til en ny, moderne sikkerhedskontrol i terminal 5. Fra samme dag vil busserne fra Stockholm sætte folk af direkte i terminal 5, så gåafstanden halveres for dem, der rejser med bus.
Der er stadig udfordringer
En ny stor sikkerhedskontrol er på plads i terminal 5, og butiksområdet er blevet renoveret.
Lige nu ser man på de høje madpriser i Arlanda, som har fået megen kritik, ligesom manglen på interkontinentale ruter er i fokus. Her har København 37, mens Arlanda har 17, blandt andet som følge af, at SAS har koncentreret sig langt mere om København, siden de nye ejere med den danske stat iblandt overtog selskabet.
Siden har den danske stat også købt Københavns Lufthavn.
Arlanda kan dog mønstre lavere afgifter for flyselskaberne end København, ligesom den svenske hovedstads lufthavn ifølge den europæiske flyorganisation Eurocontrol nu er den punktligste blandt Europas største lufthavne.
Københavns Lufthavn vinder dog på en bedre geografisk beliggenhed, som blandt andet – sammen med de flere afgange – tiltrækker sydsvenskerne, der ikke ønsker at skulle helt til Stockholm for at komme afsted.
Arlanda har også udbygningsplaner, så der kan føjes 14 ekstra gates til. Udbygningen er endnu ikke endeligt besluttet, men kan ifølge Susanne Norman tænkes påbegyndt i 2027 og stå klar i 2033. Desuden arbejdes der på at få flere pladser til at parkere fly på.
Det skriver Berlingske