AirAsias administrerende direktør, Tony Fernandes, afslørede i et interview med Financial Times, at virksomheden er i forhandlinger med flere Golfstatsregeringer om at etablere et transitknudepunkt i regionen – en lavprisvariant til Dubai eller Doha. Målet er at flyve passagerer fra Asien til Europa med konkurrencedygtige priser og effektive forbindelser.
Når flyselskaber som AirAsia taler om at etablere et “Golfknudepunkt”, handler det ofte om at placere et knudepunkt i en af de store internationale lufthavne i regionen – for eksempel i Doha (Qatar), Dubai (De Forenede Arabiske Emirater) eller Dammam (Saudi-Arabien) – hvor der allerede er meget flytrafik og en stor infrastruktur til transitrejser mellem Asien, Europa og Afrika.
Samtidig er der planlagt en storstilet europæisk lancering med destinationer som London Gatwick, Manchester, Köln, Dublin og Glasgow. Udvidelsen er en del af virksomhedens nye strategi om at gå fra punkt-til-punkt-flyvninger til et netværksbaseret system med flere knudepunkter og forbindelser.
På lang sigt ønsker de også at nå Afrika og Nordamerika – og skabe et globalt lavprisnetværk på niveau med traditionelle giganter.
Hovedejere og kontrol
Capital A Berhad er moderselskabet noteret på Bursa Malaysia (den malaysiske børs).
Den mest berømte person bag AirAsia er Tony Fernandes, som sammen med Kamarudin Meranun købte det gældsplagede flyselskab for 1 malaysisk ringgit i 2001 og omdannede det til Asiens førende lavprisflyselskab.
Fernandes og Meranun er store ejere af Capital A gennem deres holdingselskab Tune Group og har fortsat stærk operationel indflydelse.
AirAsia er faktisk en paraplyorganisation for flere nationale virksomheder, der drives i partnerskab med lokale aktører:
AirAsia Malaysia
Thai AirAsia (delvist ejet af lokale thailandske investorer)
AirAsia Philippines
AirAsia Indonesia
AirAsia India (tidligere delvist ejet af Tata Group, men Tata købte AirAsia ud af denne i 2022)
AirAsia X – fokuserer på langdistanceflyvninger og er noteret separat.