Hele 89 procent af forretningsrejsende har oplevet en eller anden form for forstyrrelse i år, en klar stigning fra 77 procent i 2023. Mere end halvdelen (56 procent) har måttet vente i over en time på forsinkede afgange – sammenlignet med 43 procent sidste år – og 36 procent har oplevet aflysninger, hvilket er en stigning på ni procentpoint på et år. Derudover har 26 procent misset forbindelser. Dette rapporteres af Business Travel News Europe.
Flyrejser tegner sig for størstedelen af aflysningerne globalt (81 procent), men i Tyskland har togtrafikken været en endnu større kilde til problemer – der rapporterer 74 procent, at de har været påvirket af togaflysninger sammenlignet med 70 procent for flyrejser. Deutsche Bahn er blevet stærkt kritiseret for de omfattende forstyrrelser.
Den største stigning vedrører vejrrelaterede problemer. 39 procent af rejsende blev påvirket af vejret i 2025, næsten en fordobling fra 21 procent i 2024. I Storbritannien er tallet endnu højere: 42 procent af medarbejderne har fået deres rejser forstyrret af vejret, sammenlignet med kun 20 procent sidste år.
91 procent af forretningsrejsende har ændret deres adfærd: de tjekker opdateringer oftere (42 procent), tilføjer mere tid til deres tidsplaner (37 procent) og booker mere fleksible muligheder (36 procent). Når en rejse bliver forstyrret, ønsker de fleste stadig at tale med et menneske – 33 procent foretrækker at ringe til en rejseekspert, mens 30 procent vælger online selvbetjeningsplatforme (op fra 24 procent sidste år). Interessen for at bruge AI-baserede chatbots er dog stadig lav – kun 7 procent.