Dette resulterede i, at flyselskabernes samlede brændstofomkostninger steg med 1,6 milliarder dollars i 2024. For indeværende år forudsiger IATA, at prisforskellen vil være endnu større – svarende til 4,2 gange prisen på fossilt jetbrændstof.
Den anslåede SAF-produktion i 2025 er to millioner tons – dobbelt så meget som sidste år – men mængden dækker kun 0,7 procent af det globale behov for flybrændstof. Omkostningerne risikerer at blive en alvorlig hindring for vækst.
Ifølge IATA skyldes de høje priser primært såkaldte SAF-gebyrer. Disse opkræves af europæiske brændstofleverandører for at dække fremtidige omkostninger for at overholde nye brændstofmandater i EU og Storbritannien. Mandaterne kræver, at 2 procent af brændstoffet på afgående flyvninger skal bestå af SAF i 2025. Andelen skal derefter stige årligt – til mindst 6 procent i EU og 10 procent i Storbritannien inden 2030.